Utrata mocy, rwana jazda, falowanie obrotów i problemy z zapłonem połączone z zapaloną kontrolką „check engine” to kombinacja, której chce uniknąć każdy kierowca. Wypadanie zapłonu to wyjątkowo kłopotliwa niedogodność, która w niektórych sytuacjach może doprowadzić do całkowitego unieruchomienia samochodu i wymusi konieczność przeprowadzenia kosztownych napraw. Czym jest i jak się objawia wypadanie zapłonu?
Wypadanie zapłonu objawy
Aby wyjaśnić, w jaki sposób można rozpoznać wypadanie zapłonu, trzeba przybliżyć działanie układu zapłonowego oraz samego silnika. Samochód jest w stanie się poruszać dzięki spalaniu mieszanki paliwowo-powietrznej wewnątrz komór cylindrów. Eksplozja wprawia w ruch cylinder oraz połączony z nim wał korbowy, który następnie przekazuje energię w kierunki skrzyni biegów oraz kół pojazdu. Aby doszło do zapłonu, niezbędna jest iskra, za której wytworzenie odpowiada świeca zapłonowa oraz znajdująca się nad nią cewka. Wypadanie zapłonu następuje, gdy w komorze spalania nie pojawia się iskra, która inicjuje wybuch mieszanki paliwowo-powietrznej. Pojedyncze lub cykliczne problemy z zapłonem prowadzą do nieregularnej pracy silnika, przez co pojawiają się następujące objawy:
- szarpnięcia silnika – szczególnie widoczne podczas jazdy na wolnych obrotach;
- spadek mocy samochodu;
- falowanie obrotów na biegu jałowym;
- możliwy zapach benzyny w okolicach silnika;
- trudności podczas uruchamiania auta lub całkowite unieruchomienie samochodu;
- zapalnie się lampki „check engine”;
- nieregularne działanie silnika po naciśnięciu pedału gazu;
- w pamięci sterownika samochodu zostają zapisane błędy dotyczące wypadania zapłonu oraz nieprawidłowych odczytów czujnika tlenu. Kod błędu w tym przypadku posiada oznaczenie P0300, gdzie ostatnia cyfra odpowiada numerowi cylindra – przykładowo kod P0301 oznacza wypadanie zapłonu pierwszego cylindra.
Wypadanie zapłonu przyczyny
W większości przypadków wypadanie zapłonu na wolnych obrotach związane są ze zużytymi świecami zapłonowymi, które nie wytwarzają iskry potrzebnej do zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Dobrą praktyką jest wymiana świec co około 30 tysięcy kilometrów. Warto pamiętać, że zużycie tego elementu następuje stopniowo, przez co łatwo przegapić pierwsze symptomy mogące prowadzić do wypadania zapłonu. Kolejnym podejrzanym jest cewka zapłonowa, czyli element odpowiedzialny za zgromadzenie energii elektrycznej i zmiany prądu o niskim napięciu w napięcie sięgające nawet 45 000 V. Pozwala to wytworzyć iskrę na świecy zapłonowej, która zapala mieszankę w komorze cylindra. Cewki zapłonowe to dosyć wytrzymałe elementy, a wysokiej klasy element – kosztujący kilkaset złotych – pozwoli spokojnie przejechać od 150 do 200 tysięcy kilometrów. Czasami wadliwe działanie cewki może mieć prozaiczne przyczyny i wiązać się z niedokładnym wkręceniem elementu, zaśniedziałymi stykami lub niewłaściwym podłączeniem przewodów. W poszukiwaniu problemu może pomóc diagnostyka samochodowa w zaufanym warsztacie: https://www.gemmaoleje.pl/uslugi/mechanika-i-serwis-samochodowy/diagnostyka-komputerowa-samochodu/
Za wypadanie zapłonu mogą odpowiadać również uszkodzone lub przepalone przewody wysokiego napięcia. Za problemy z generowaniem iskry odpowiadać może również uszkodzony palec rozdzielacza oraz kopułka aparatu zapłonowego. W wyniku niewielkich pęknięć do wnętrza kopułki dostaje się wilgoć, która prowadzi do korozji blaszek kontaktowanych oraz trudności z przekazywaniem napięcia. Oprócz przyczyn elektrycznych, za wypadaniem zapłonu może stać zużyty pierścień tłokowy oraz nieszczelny układ dolotowy, który zakłóca pracę silnika w wyniku wpuszczenia do komory spalania zbyt dużej ilości powietrza. W takim wypadku zapłon będzie mocno utrudniony lub sterujący jednostką napędową komputer będzie starał się skompensować skład mieszanki, co spowoduje większe zużycie paliwa lub nierówne obroty. Te usterki zwykle odpowiadają za wypadanie zapłonu na ciepłym silniku, a także mogą wyjaśniać problemy związane z uruchamianiem auta po dłuższym postoju. Z kolei wypadanie zapłonu na zimnym silniku, które ustępuje po rozgrzaniu samochodu, może łączyć się z niską kompresją, która wynika z obecności zużytych pierścieni tłokowych lub zaworów.
Skutki wypadania zapłonu
Problemów z wypadającym zapłonem nie można ignorować, gdyż z czasem prowadzą do poważnych problemów dlatego warto systematycznie robić przegląd samochodu np. w serwisie Gemmaoleje.pl. Brak spalania lub niepełne spalanie prowadzi do gromadzenia się nagaru na świecach zapłonowych, co z czasem pogłębia trudności z wytworzeniem iskry w komorze. Co więcej, niespalone paliwo trafia do katalizatora trójfunkcyjnego (trójdzielnego), prowadząc do znacznie szybszego zużycia tej części. Gdy za wypadanie zapłonu odpowiadają zużyte pierścienie tłokowe, może dojść do mieszania oleju z niespalonym paliwem. W takiej sytuacji pogorszeniu ulegają właściwości smarne, a silnik nie otrzymuje właściwej ochrony przed tarciem. Przedostawanie się paliwa do oleju może w dłuższej perspektywie prowadzić do przegrzewania się jednostki napędowej, zatarcia lub unieruchomienia całego silnika. Ze względu na ilość możliwych przyczyn, diagnostyką wypadania zapłonu powinni zająć się specjaliści, którzy będą w stanie namierzyć wadliwe elementy i przystąpić do napraw.