Żywotność turbosprężarki szacowana jest standardowo na ok. 200 tys. kilometrów, zdarza się jednak, że turbodoładowanie zaczyna szwankować dużo wcześniej, i samochód sprawia na drodze niemałe problemy. Czasami oznacza to konieczność wymiany turbosprężarki, ale w wielu przypadkach powinna wystarczyć regeneracja.
Jakie są objawy uszkodzonej turbiny?
Awarii turbo raczej nie da się przeoczyć. Jeśli turbosprężarka nie działa jak należy, widać to chociażby po widocznym spadku mocy i zaburzonej pracy silnika. Niemal zawsze też uszkodzona turbosprężarka zaczyna być głośniejsza, wydaje dziwne gwizdy i piski, stuka, słychać metalowe brzęczenie. Dodatkowo może się pojawić wyciek oleju, a dym z rury wydechowej ma czarny albo niebieski kolor.
Przyczyny awarii bywają bardzo różne i nie zawsze wina leży po stronie kierowcy. Niemniej uszkodzenia turbo dosyć często wynikają właśnie z nieprawidłowego używania turbosprężarek – olej jest źle dobrany i nie zapewnia dostatecznego smarowania, układ często się przegrzewa, obroty są za wysokie, silnik gwałtownie gaśnie i turbosprężarka nie zdąży się ostudzić. Czasami za awarią turbodoładowania stoją uszkodzenia innych podzespołów, np. wtryskiwaczy, dlatego już przy pierwszych niepokojących objawach warto oddać auto do przeglądu i przeprowadzić szczegółową diagnostykę sprężarki.
Czy regeneracja zawsze pomoże?
Regeneracja turbosprężarki, którą można zlecić w serwisie turbosprezarki-nowe.pl, jest bez wątpienia tańsza od zakupu fabrycznie nowej części. Profesjonalna regeneracja jak najbardziej może przywrócić pożądane parametry turbosprężarki, trzeba jednak zdecydować się na nią jak najprędzej, gdy szkody są jeszcze niewielkie i kwalifikują się do naprawy.
Na pewno opłaca się zlecić regenerację przy zużytych łożyskach, uszkodzeniach tulei, rozszczelnieniu albo zniszczeniu wirnika, ponieważ te części da się łatwo wymienić na nowe i cały układ będzie znowu dobrze funkcjonował. Regenerację turbosprężarki można teoretycznie przeprowadzić samodzielnie, jest to jednak proces czasochłonny i wymaga dużej dokładności – cały układ trzeba rozebrać na części pierwsze, obejrzeć każdy element, wymienić co trzeba i z powrotem złożyć całość, dlatego wygodniejszą opcją jest oddanie sprężarki do profesjonalnego warsztatu.