Zacisk hamulca jest ważnym elementem układu hamulcowego. Jego prawidłowe działanie zapewnia bezpieczną jazdę, ponieważ pomaga bezpośrednio zahamować pojazd.
Zacisk hamulca jest przymocowany do zwrotnicy. Dzięki energii wytwarzanej przez zwrotnicę, zacisk dociska oba klocki do tarczy hamulcowej. Pojazd zatrzymuje się z powodu powstałej siły tarcia.
Ponieważ zacisk hamulca i ogólnie układ hamulcowy są niezwykle ważne dla bezpiecznej jazdy, należy sprawdzić ich stan. Zaciski hamulcowe RIDEX pracują w trudnych warunkach, dlatego bardzo łatwo je uszkodzić i zawieść. Uszkodzenie ich może spowodować nieprawidłowe działanie klocków hamulcowych, skutkujące zwiększoną drogą hamowania, co może spowodować, że jazda będzie niebezpieczna.
Zaleca się regularne czyszczenie zacisku hamulcowego (może to zaoszczędzić dużo pieniędzy!) Oraz regularną wymianę klocków i tarcz hamulcowych, a także płynu hamulcowego. Hamowanie silnikiem jest również lepszą opcją, ponieważ układ hamulcowy zużywa się wolniej. Jeśli jednak wada wystąpi, należy ją naprawić lub nawet wymienić.
Alarmy wskazujące na uszkodzenie: pojawia się rdza; podczas hamowania / rozruchu słychać hałas; hamulce już nie działają; podczas hamowania wyczuwalne są wibracje na pedale hamulca i kierownicy; podczas hamowania samochód ściąga na bok; klocki hamulcowe są nierównomiernie zużyte; kierowca ma trudności z utrzymaniem kierunku jazdy, a płyn hamulcowy w zbiorniku wyrównawczym kończy się. Uważaj na swój pojazd, gdy pojawią się te sygnały.
Na rynku dostępnych jest wiele typów zacisków hamulcowych: zacisk hamulcowy RIDEX 78B0010 aluminiowy 3800 mm pasujący do wielu modeli VW i Skoda.