Bieżnik opony ma decydujący wpływ na zachowanie pojazdu w trakcie jazdy. Producenci ogumienia korzystają z tej możliwości, aby zdecydowanie poprawiać komfort podróżowania. Asymetryczna konstrukcja bieżnika ma swoje zalety, jednak ma także swoje wady ? np. wiele osób nie wie, jak założyć opony asymetryczne, by te były dopasowane odpowiednio do parametrów jazdy. Wszystkiemu temu się przyjrzymy w tym artykule.
Spis treści
Czym wyróżnia się opona asymetryczna?
Konstrukcja bieżnika może być symetryczna lub asymetryczna w zależności od sposobu rozłożenia lameli. Jeśli można przeprowadzić oś symetrii przez środek opony i druga część jest lustrzanym odbiciem pierwszej, oznacza to, że mamy do czynienia z tym pierwszym wariantem. Natomiast kiedy nie jest to możliwe, na pewno jest to opona asymetryczna. Przykładem takiego ogumienia może być model Michelin Energy Saver+, który znajdziesz na SklepOpon.com, Jest to ogumienie klasy średniej dostosowane do potrzeb polskich kierowców.
Jak zakładać opony asymetryczne?
Montaż opon asymetrycznych wbrew pozorom nie jest tak trudny. Wszystko zależy od tego, czy uda nam się zweryfikować, która opona jest lewa, a która prawa. Pomóc w tym mogą oznaczenia. Na profilu opony znajdziesz napis ?Outside? lub ?Inside?. Oczywiście ?Inside? oznacza, że ta strona profilu powinna być od strony samochodu, natomiast spoglądając na felgę, powinniśmy móc dostrzec napis ?Outside?.
Oznaczenie ?Outside? i ?Inside? to najczęściej spotykany zapis, ale nie jedyny. Jeśli masz więc wątpliwości, najlepiej dowiedz się jak zamontować dane ogumienie od specjalisty. Pamiętaj także, że problemy z montażem opon asymetrycznych najczęściej są na tyle wyjątkowe, że użytkownicy forów dyskutują o jednostkowych przypadkach. W sieci łatwo znaleźć informacje na temat tego, jak zachować się w przypadku konkretnych opon, nie ma jednak ?uniwersalnego? przepisu na montaż, poza znalezieniem oznaczeń.
Cechy opon asymetrycznych
Jeśli chodzi o podstawowe parametry opon asymetrycznych, ciężko jest ująć je w jednej kategorii. Taka konstrukcja bieżnika pozostawia producentom naprawdę szerokie pole do manewru. Opony asymetryczne to w znacznej mierze opony letnie. W warunkach, kiedy temperatura przekracza 7 stopni Celsjusza, nie ma potrzeby tak skutecznego radzenia sobie ze śniegiem czy lodem. Można więc poświęcić nieco stabilności na rzecz dobrych osiągów i wysokiego poziomu sterowności na konwencjonalnych trasach. Asymetryczne opony skutecznie odprowadzają wodę, zapobiegając tym samym zjawisku aquaplaningu. Doskonale radzą sobie na zakrętach, przeważnie wyróżnia je wysoki komfort akustyczny, a przyczepność w doskonałych warunkach pogodowych stoi na bardzo dobrym poziomie.
Wadą opon asymetrycznych może być nierównomiernie zużycie. Producenci walczą, jak tylko mogą z tym zjawiskiem i w przypadku produktów z wyższej półki cenowej należy spodziewać się produktu, który będzie działać dobrze przez długi czas. Inną kwestią jest jego montaż ? jeśli zajmujesz się ogumieniem na własną rękę, z pewnością wiesz, że zakładanie opon asymetrycznych wymaga odrobiny uwagi ? znalezienia odpowiedniego oznaczenia na profilu ogumienia.
Opony asymetryczne a symetryczne
Skoro znamy już podstawowe cechy, jakie posiadają opony asymetryczne, przejdźmy do porównania. Poza oponami asymetrycznymi, na rynku mamy do czynienia z oponami symetrycznymi i symetrycznymi-kierunkowymi. Te pierwsze są często wykorzystywane w konwencjonalnych pojazdach. Spotkamy je zarówno wśród opon zimowych, całorocznych, jak i letnich. Opony symetryczne są znacznie tańsze od asymetrycznych ? wynika to z tego, że łatwiej jest je zaprojektować i wyprodukować. Ogumienie symetryczne oferuje dobrą przyczepność i sterowność, nie radzi sobie jednak tak dobrze przy wysokich prędkościach ? szczególnie na zakrętach, gdzie bieżnik asymetryczny jest niezastąpiony. Opony symetryczne to przeważnie modele budżetowe ? jeśli zależy Ci na skuteczności i osiągach, a także responsywności ze strony samochodu na Twoje ruchy ? nie jest to rozwiązanie dla Ciebie.
Z kolei opony symetryczne-kierunkowe są rozwiązaniem zupełnie innej klasy. Bieżnik w ich przypadku ma kształt litery ?V? lub litery ?U?. Takie rozwiązanie zapewnia znakomitą stabilność jazdy w zimowych warunkach. Jeśli zależy Ci na świetnych parametrach, doskonałym radzeniu sobie z mokrą nawierzchnią i możliwością jazdy na śniegu i błocie ? to zdecydowanie propozycja dla Ciebie.