Wiedza dotycząca działania podstawowych części, jakie składają się na silnik samochodu jest przydatna w praktyce każdemu użytkownikowi pojazdów spalinowych. W razie usterki lub konieczności wymiany części do silników warto, przynajmniej, znać ich nazwy. Choć poszczególne modele mogą różnić się między sobą niuansami konstrukcji, fundament wszystkich silników spalinowych jest ten sam.
Spis treści
Jakie są części wspólne dla wszystkich silników stosowanych w samochodach spalinowych?
- głowica silnika
- kadłub (tak zwany blok cylindrowy)
- tłok z korbowodem
- wałek rozrządu
- pompa oleju
- chłodnica
- gaźnik
- kolektor wydechowy
Za jakie funkcje odpowiadają powyższe elementy?
Poszczególne części do silników działają w ramach układów: tłokowo-korbowego, rozrządu, olejenia, chłodzenia, zasilania i wylotowego. Kadłub silnika należy do największych i najważniejszych elementów konstrukcji. Specjaliści z good-goods.pl podkreślają, że do jego wykonania używa się, z reguły, żeliwa lub stopów aluminium. W kadłubie znajdują się bloki cylindrowe określające moment obrotowy i moc samochodu. Głowica silnika jest częścią kadłuba mającą za zadanie osłaniać przestrzenie robocze cylindrów. Wykonuje się ją z tych samych, co kadłub, materiałów. Kolejnym elementem konstrukcji silnika spalinowego jest tłok z korbowodem – będący częścią mechanizmu korbowego, odpowiedzialnego za odbieranie energii mechanicznej spalanej mieszanki paliwowej. Na ogół, tłoki są wykonywane z wyjątkowo wytrzymałych materiałów gdyż są poddawane działaniu bardzo dużych sił.
Inne ważne części
Następną, podstawową częścią jest wałek rozrządu sterujący wymianą ładunku w cylindrze silnika. Funkcję zabezpieczającą i ułatwiającą odpowiednie działanie współpracujących ze sobą części pełni układ olejenia, w którego skład wchodzi pompa oleju. Ponieważ, podczas swej pracy, silnik bardzo mocno się nagrzewa, konieczne jest zapewnienie mu optymalnej temperatury pracy, czym zajmuje się chłodnica. Gaźnik, należący do układu zasilania ma za zadanie dostarczanie do cylindrów powietrza i paliwa w odpowiednich dla działania proporcjach. Kolektor wydechowy umieszczony jest na końcu całego mechanizmu i odprowadza on powstałe podczas pracy silnika spaliny.