Rzadko kiedy kierowca wymienia sam opony w swoim pojeździe, zazwyczaj zawierza tę czynność fachowcom. Jednak jak spośród wielu warsztatów świadczących usługi wulkanizacyjne wybrać ten, w którym pracownicy świadczą usługi na najwyższym poziomie? Aby mieć tę pewność, warto samemu wiedzieć, na jakie elementy zwrócić szczególną uwagę – pomoże to nie tylko w orientacji w temacie, ale również w usprawnieniu przebiegu całego procesu.
Spis treści
Podstawowe zasady wymiany opon
Wymieniając opony powinno się zwrócić uwagę na następujące rzeczy:
- opony powinny być w dobrym stanie,
- na jednej osi powinny znaleźć się opony tego samego producenta, rozmiaru, stopnia zużycia oraz jakości,
- co 5 tys. – 10 tys. km. opony powinno się rotować (dokładne wytyczne zależą od producenta).
Jeśli nie jesteś pewien, czy z Twoimi oponami jest wszystko w porządku, dobry wulkanizator powinien zwrócić uwagę na ich zbytnie zużycie lub nieprawidłowy dobór. Powinien dokonać także odpowiedniej rotacji na osiach i doradzić w razie problemów z felgami lub ogumieniem.
Kiedy należy wymienić opony?
Producenci ogumienia sugerują, iż opony zimowe należy założyć w momencie, kiedy temperatura powietrza spada poniżej siedmiu stopni Celsjusza. Jednak jest to duże uproszczenie, gdyż na suchej nawierzchni opony letnie będą sprawowały się dużo lepiej od zimowych, nawet jeśli panująca temperatura będzie sięgała trochę poniżej zera.
O ile, przy zachowaniu szczególnej ostrożności, da się podróżować na oponach zimowych w miarę bezpiecznie przy wyższych temperaturach, tak użytkowanie letnich opon na śniegu jest już skrajnie niebezpieczne.
Przy wymianie opon na letnie lub zimowe należy dokładnie obejrzeć te, z których aktualnie się korzysta, aby ocenić ich stan zużycia. Przede wszystkim pozwoli to upewnić się, czy komplet nadaje się do ponownego założenia w kolejnym sezonie, jeśli nie, najlepiej jest go od razu zutylizować – większość wulkanizatorów świadczy takie usługi, więc nie powinno stanowić to problemu. Poza tym sprawdzenie równomiernego zużywania się opon może być pomocne w ustaleniu stanu zawieszenia – jeśli opony wytarte są mocniej na bokach lub jedna opona na tej samej osi jest w innym stanie niż ta druga, wówczas należy sprawdzić geometrię zawieszenia.
Zużycie opon a bezpieczeństwo
Jazda na nadmiernie zużytych oponach to nie tylko realne zagrożenia dla życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego, ale również jawne łamanie przepisów kodeksu drogowego dotyczących wyposażenia pojazdu. W rozporządzeniu ministra infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku znajdują się wytyczne związane z ogumieniem pojazdów. Zwraca się w nim uwagę m.in. na takie powinności jak:
- opony muszą być tej samej konstrukcji, o tym samym bieżniku na kołach jednej osi,
- opony nie mogą mieć bieżnika o głębokości mniejszej niż 1,6 mm.,
- opony nie mogą mieć widocznych pęknięć, które odsłaniają lub naruszają osnowę,
- opony nie mogą mieć trwałych, wystających zewnętrznych elementów przeciwpoślizgowych.
Należy w tym miejscu również zwrócić uwagę na fakt, iż coraz więcej ubezpieczalni decyduje się na umieszczeniu w umowie OC zapisu informującego, że nie będą odpowiadać za uszkodzenia, jeśli w momencie zdarzenia bieżnik miał mniejszą głębokość niż 1,6 mm.
Jeżeli więc zauważysz, że Twoje opony nie spełniają, któregoś z tych wymogów, powinieneś niezwłocznie udać się na ich wymianę, gdyż jeżdżenie na uszkodzonym ogumieniu zmniejsza bezpieczeństwo i komfort podróży.
Rotacja opon
Jednym ze sposobów na przedłużenie żywotności opon jest ich rotacja. Zabieg ten polega na przełożeniu opon na przeciwne osie, dzięki czemu można zrównoważyć zużycie bieżnika na ogumieniu.
Większość samochodów ma napęd na przednie koła, przez co podlegają one większym przeciążeniom podczas gwałtownego skręcania czy hamowania, a w efekcie przyczynia się to do ich szybszego zużywania w stosunku do kół tylnej osi. W związku z tym producenci ogumienia zalecają wymianę opon na osiach co 5 tys. – 10 tys. km., aby wyrównać starcie bieżnika.
Więcej porad na temat eksploatacji auta znajdziesz na https://www.mbmotors.pl/blog/