W historii motoryzacji są takie samochody, które zostają zapamiętane przez kolejne pokolenia. Zdarza się, że wynika to z nienagannej precyzji wykonania, niezawodności, wspaniałych osiągów, ale również z charakterystycznego wyglądu. Jednym z samochodów, którego nie trzeba nikomu przedstawiać, jest Volkswagen Garbus. Skąd wzięła się jego popularność, kto przyczynił się do jego produkcji oraz dlaczego warto zainteresować się tym modelem? Przyjrzyjmy się bliżej temu modelowi.
Spis treści
Początki Volkswagen Garbus
Ojcami Volkswagena Garbusa, znanego także pod nazwą Typ 1 czy Beetle, są Adolf Hitler oraz Ferdinand Porsche. To za sprawą Hitlera, w 1933 roku Ferdinand Porsche zaprojektował pierwszy model samochodu, dla niemieckiej fabryki Volkswagen, która oferować miała tzw. auta dla ludu. Zamówiony samochód miał mieć możliwość przewożenia dwóch osób dorosłych oraz trójki dzieci z prędkością do 100 km/h, a także być dostępny dla Niemców w ramach programu lub książeczki oszczędnościowej, a jego rynkowa wartość miała być równoznaczna cenie motocykla. Plany wprowadzenia do masowej produkcji Volkswagena pokrzyżowała jednak II wojna światowa, przez co jego pierwsze modele cywilnej wersji pojazdu zeszły z taśmy produkcyjnej dopiero w 1945 roku.
Co o Garbusie wiedzieć należy?
Początkowo samochody Volkswagena wyjeżdżały z rodzimej fabryki w Wolfsburgu, jednak wraz z rozwojem firmy i zapotrzebowaniem, produkcja Garbusa przenosiła się do kolejnych fabryk, aby ostatecznie móc poszczycić się produkcją, aż w 20 krajach. Popularność Garbusa rosłą z roku na rok, czego dowodem może być fakt, że sprzedawany on był niemal we wszystkich krajach, na wszystkich kontynentach. Na uwagę zasługuje również fakt, że Volkswagen Garbus produkowany był nieprzerwanie przez 75 lat. Przez ten okres w ręce prywatnych użytkowników trafiło ponad 21,5 miliona egzemplarzy niemieckiego pojazdu. W szczytowym okresie, przypadającym na początek lat 70. rocznie z linii produkcyjnych zjeżdżało ponad milion Garbusów. Przez lata, samochód przeszedł 78 000 modyfikacji, a także powstała wersja cabrio, jednak jego wygląd wciąż nawiązywał do pierwowzoru.
Garbus nie tylko dla fanów motoryzacji
Obecnie na rynku wtórnym dostępne są zarówno modele Garbusa, które dorobiły się już przydomku „zabytkowy”, jak i te z końca produkcji. Nie da się ukryć, że nowsze Garbusy, sprzedawane pod nazwą Beetle kupić możemy za symboliczną kwotę 5 000 złotych w wersji 1,9 z silnikiem diesla lub w wariantach 1,6 oraz 2,0 z silnikami benzynowymi. Garbusa z przełomu lat 60. i 70. ciężko kupić taniej niż za 50 tysięcy złotych. Jednak oferowane modele zazwyczaj są w bardzo dobrym stanie technicznym i niejednokrotnie wykorzystywane są jako auta do ślubu. Najczęściej spotykanymi wersjami są Volkswageny z silnikami benzynowymi o pojemnościach 1,2, 1,3 oraz 1,6. Decydując się na zakup Garbusa do remontu, warto pamiętać, że mimo upływu wielu lat, części do renowacji vw garbusa są stale dostępne, jednak ich ceny nie należą do niskich. Satysfakcja oraz duma z posiadania klasyka w postaci Volkswagena Garbusa jednak przewyższa wszelkie poniesione koszty. Więcej na https://garbus.pl.