Przewożenie ładunków ponadgabarytowych to nie lada wyzwanie. Pilot transportu ponadgabarytowego to jedna z czynności niezbędnych przy przewozie wielkowymiarowych i wysoko tonażowych ładunków. Kiedy możemy wykorzystać transport ponadgabarytowy?
Spis treści
Ładunek ponadgabarytowy – kiedy, jak gdzie?
W życiu mogłeś widzieć przejazd ciągnika z naczepą, a na niej bardzo dużym ładunkiem. Prawdopodobnie byłeś wtedy świadkiem transportu ponadgabarytowego. Przewozy te mogą być realizowane zarówno w nocy, jak również w dzień. Z racji, że przewóz takiego ładunku nie należy do najłatwiejszych, w całym procesie uczestniczy pilot transportu ponadgabarytowego, który pełni bardzo ważną rolę w procesie przejazdu z punktu A do punktu B.
Z racji, że transport ponadgabarytowy jest kwalifikowany, jako pojazd, którego łączna długość przekracza 16,5 metra, szerokość 2,5 metra oraz wysokość 4 metrów, konieczne jest wsparcie osoby prowadzącej i dbającej o bezpieczeństwo przejazdu. Co ważne – długość przewyższa 30 metrów, szerokość 3,6 metra oraz wysokość 4,7 metra, taki ładunek powinien być eskortowany przez dwa pojazdy pilotujące przejazd.
Transport ponadgabarytowy realizuje się w momencie, gdy przewiezienie ładunku w konwencjonalny sposób jest niemożliwe. Dzieje się tak przy przewozie potężnych maszyn rolniczych i przemysłowych, czy części niezbędnych do konstrukcji budynku, np. betonowe łuki do tuneli kolejowych.
Kto może zorganizować transport ponadgabarytowy?
W tym celu trzeba posiadać odpowiednie uprawnienia, by móc świadczyć takie usługi. Często są to specjalistyczne firmy spedycyjne, posiadające odpowiednie zezwolenia, wykwalifikowany zespół oraz park maszynowy, umożliwiający wykonanie powierzonego zlecenia, zgodnie ze sztuką. W przypadku transportu ponadgabarytowego międzynarodowego, trzeba także uzyskać odpowiednie zezwolenia także w tamtych krajach.
Przejazd z takim ładunkiem to skoordynowana akcja, która wymaga precyzji w wykonaniu. Trasa musi być dokładnie i precyzyjnie wyznaczona, by uniknąć np. zatorów na drodze lub braku możliwości wykonania manewru przez pojazd transportujący.
Tutaj wielka odpowiedzialność spoczywa na pilotach konwoju, którzy odpowiadają za prawidłowy przebieg przejazdu, zadbanie o odpowiednią prędkość i właściwe przygotowanie kierowcy ciągnika do manewru. Jakiekolwiek opóźnienia czy problemy związane z przejazdem mogą skutkować opóźnieniami, które mogą utrudnić przejazd, zwłaszcza gdy dzieje się to w godzinach o zwiększonym ruchu ulicznym. .Stąd niezwykle ważna jest precyzja i wzorowa współpraca między pilotem, a kierowcą pojazdu transportującego.