Na przestrzeni ostatnich lat z roku na rok popularność oraz liczebność wszelkich pojazdów jednośladowych na naszych polskich drogach wzrosła w niesłychanie ogromnym stopniu, i tak właściwie ten fakt nie powinien nas w żaden sposób dziwić. Skutery i motocykle są bardzo wszechstronnie dostępnymi środkami transportu, które umożliwiają nam pozyskanie znacznie większego komfortu z jazdy w porównaniu do większych pojazdów poprzez łatwość w przemieszczaniu się po zakorkowanych drogach oraz ciężko dostępnych, ciasnych uliczkach. Naszym największym problemem może być natomiast sam wybór najbardziej właściwej maszyny, która najlepiej sprawdziłaby się, spełniając nasze osobiste potrzeby.
Jaki zatem pojazd powinien być dla nas samych możliwie najodpowiedniejszym wyborem oraz na jakie zachodzące różnice w parametrach tych obu pojazdów powinniśmy zwrócić naszą szczególną uwagę podczas dokonywania pierwszego etapu przeglądania dostępnych w sieci ofert? Odpowiedzi na te pytania oraz inne zagadnienia z nimi związane znajdziecie już w naszym artykule.
Spis treści
Co ma wpływ na zróżnicowanie osiągów na nawierzchniach drogowych w skuterach i motocyklach z silnikami 125 ccm?
Według wielu osób w kwestii generalnych osiągów standardowo najlepiej sprawdzają się motocykle, i nie można właściwie powiedzieć, że są w dużym błędzie. Motocykle posiadające silniki o pojemności 125 ccm należą ściśle do kategorii A1. Pojęcie to oznacza, że moc maksymalna takich pojazdów jest bliska domyślnej, która jest uwzględniana w tej kategorii, czyli innymi słowy, 15 KM. Skutery nie mogą się jednak pochwalić tak dużą mocą, gdyż ich jednostki napędowe zazwyczaj zapewniają moc jedynie w przedziale 10 do 12 KM. Motocykle również wydają się być lepszą opcją poprzez swoją własną metodykę umiejscowienia struktury napędu. Skrzynie mechaniczne w tym typie jednośladów domyślnie nie wytwarzają aż tak dużych strat w pozyskiwanej mocy jak w przypadku zastosowania przekładni CVT.
Należy również wspomnieć o znaczącej różnicy w wadze tych obu rodzajów pojazdów, jak się okazuje, ponownie na plus dla zwolenników motocykli. Faktem jest, że całkowita masa skuterów może być wyższa w porównaniu do motocykli nawet o 20 lub 30 kg. Mając na uwadze, że skutery standardowo oscylują swoją mocą silnika w przedziale 8 do 10 kW, tak duża masa ma znaczący wpływ na odczuwalne doznania podczas jazdy.
Jednakże zastosowanie przekładni CVT w skuterach daje im na tyle przewagę, że potrafią one znacznie szybciej ruszyć z miejsca niżeli motocykle lub wszelkie inne pojazdy drogowe. Jest to jednak dość chwilowa przewaga, gdyż rozważając wyścig obu takich pojazdów, motocykl po chwili wyprzedziłby wspomniany skuter. Wynika to nie tylko i wyłącznie z powyżej wymienionych względów, ale także poniekąd spowodowane jest to różnicami w maksymalnej prędkości pomiędzy tymi dwoma rodzajami pojazdów. Skuter będzie w stanie osiągnąć maksymalnie prędkość 100 km/h, podczas gdy motocykl potrafi przyspieszyć maksymalnie aż do 110 km/h, mając na względzie zastosowanie silników o pojemności 125 ccm w obu pojazdach.
Które z czynników zaimplementowanych w skuterach i motocyklach o pojemności 125 ccm najlepiej sprawdzą się dla nas?
Nawet jeśli wydaje nam się, że skutery i motocykle to bardzo podobne do siebie środki efektywnego transportu, są to wciąż dwa oddzielne rodzaje pojazdów, które najlepiej sprawdzają się w warunkach sobie dedykowanych.
Jeżeli chodzi o skutery, radzą one sobie rewelacyjnie, o ile planujemy nimi podróżować przez stosunkowo niedługie dystanse. Pojemność ich baku zazwyczaj wynosząca 5 do 7 litrów pozwoli nam na naprawdę przyjemną jazdę po mieście, niemniej jeśli chcielibyśmy z nich korzystać na dłuższych dystansach, może się to okazać nieco problematyczne. Również nie są one na tyle potężne co motocykle i nie potrafią nam zaoferować identycznych osiągów co właśnie te pojazdy, aczkolwiek ich dość symbolicznym atutem jest znakomita ochrona przed warunkami atmosferycznymi.
Ponadto są niesłychanie praktyczne poprzez swoją pojemność bagażową, schowki oraz uchwyty na reklamówki. Są też dość tanią i atrakcyjną opcją, jeżeli nie chcemy koniecznie w przyszłości inwestować w coraz to mocniejsze maszyny. Do samej jazdy po mieście wybór ten jest wręcz znakomity, mając na uwadze swoją oszczędność w tym konkretnym obszarze.
Motocykle natomiast same w sobie są znacznie lepszą opcją, jeśli cenimy sobie wysokie osiągi oraz planujemy stopniowo przesiadać się na mocniejsze modele. Względy te są o tyle ważne, gdyż motocykle mają bardzo spójną skrzynię biegów, co oznacza, że każdy motocykl o dowolnej mocy będzie się zachowywał w identyczny sposób. Także jednoślady te zachowują się znacznie lepiej na nawierzchniach drogowych oraz są przystosowane do przebywania długich dystansów poprzez większe zbiorniki na paliwo. Warto wspomnieć, że korzystając z takiego pojazdu, będziemy się stopniowo trenować w jeździe, co pozwoli nam na prostszą jazdę na nieco mocniejszych modelach motocykli. Więc jeżeli mamy dalekie ambicje dotyczące naszej przygody z motocyklami, zdecydowanie naszym pierwszym wyborem powinien być właśnie taki motocykl zamiast skutera.