Kupno używanego samochodu to niestety czynność wysokiego ryzyka. Nieuczciwi sprzedawcy ukrywają wady pojazdu lub jego powypadkową historię. Każdy z nas słyszał o samochodach, których stan, delikatnie mówiąc, odbiegał od opisu z ogłoszenia. Rozwiązaniem może być zakup nowego samochodu, z czystą kartą serwisową i w dobrze znanym stanie. Niestety jest to spory wydatek, a samochód tuż po wyjechaniu z salonu zaczyna mocno tracić na wartości.
Spis treści
Rynek motoryzacyjny w Polsce
Liczba używanych samochodów sprowadzanych co roku do Polski wciąż jest wyższa niż sprzedaż nowych. W pierwszej połowie 2019 r. sprowadzono ponad 500 tys. używanych i 278 tys. nowych aut. Większość nowych samochodów kupowanych jest przez firmy (ok. 70 %) i ze względów podatkowych finansowanych za pomocą leasingu. Zwykle po 3-6 latach pojazdy te są spłacone i trafiają na rynek wtórny.
Samochód poleasingowy – wady
Samochody firmowe zwykle są intensywnie użytkowane i mogą mieć spore przebiegi. Przedstawiciel handlowy w ciągu roku jest w stanie przejechać 70 – 100 tys. km, więc 3-letnie auto może mieć 200-300 tys. przebiegu. Oczywiście warto mieć na uwadze charakter tego przebiegu – to głównie długie trasy, znacznie mniej obciążające zespół napędowy niż jazda po mieście. Jednak w przypadku późniejszej odsprzedaży wysoki przebieg może stanowić problem.
Do wad pojazdów poleasingowych można też zaliczyć nieznany sposób ogólnego podejścia do samochodu przez kierowcę. Niestety traktowanie pojazdów służbowych czasem pozostawia wiele do życzenia i trudno te praktyki zweryfikować przy zakupie.
W stosunku do auta z salonu wadą może być też konfiguracja i wyposażenie, której nie można zmienić, ale wada ta dotyczy wszystkich używanych egzemplarzy, niezależnie od pochodzenia.
Samochód poleasingowy – zalety
Jednak poza wadami zakup samochodu poleasingowego ma też sporo zalet. Ponieważ samochody zakupione były jako nowe, aby zachować gwarancję musiały być regularnie serwisowane. I najczęściej tak było – historia serwisowa jest znana, bieżące naprawy zwykle były wykonywane przez ASO, z wykorzystaniem oryginalnych części dobrej jakości. To pozwala także zweryfikować przebieg pojazdu.
Naprawy powypadkowe realizowane są w głównej mierze z ubezpieczeń OC/AC i też najczęściej odbywają się w stacjach obsługi producenta pojazdu, zgodnie z przewidzianą technologią. Pozwala to zakładać, że nie trafimy na samochód, który był niefachowo naprawiany i może być niebezpieczny.
Stosunkowo niedługi czas leasingu sprawia, że na rynek wtórny trafiają 3-, 4-letnie egzemplarze w dobrym stanie blacharskim i mechanicznym, z udokumentowaną historią. Ich przebiegi mogą (ale nie muszą) być duże, jednak ich pozamiejski charakter nie powinien znacząco wpłynąć na ich trwałość.
Podsumowanie
Jak w każdym przypadku zakupu pojazdu używanego, konieczne będą dokładne oględziny, najlepiej z doświadczoną osobą i zachowanie zdrowego rozsądku. Jednak zakup samochodu poleasingowego to dobry kompromis pomiędzy nowym i kosztownym, a importowanym i podejrzanie tanim pojazdem i w dużym stopniu zmniejsza ryzyko zakupu wadliwego produktu. A jeśli dodatkową wytyczną jest krajowe pochodzenie, to auta poleasingowe z zdecydowanej większości pochodzą z polskich salonów.