Temat elektromobilności stał się w ostatnich latach niezwykle popularny. Dążenie do ograniczenia emisji spalin stało się wspólnym celem m.in. dla całej Unii Europejskiej, która zobowiązała się do 2035 roku zaprzestać sprzedaży aut spalinowych. Ta nieodległa już perspektywa wymusza niejako na producentach konieczność wypuszczania na rynek w Europie modeli aut w pełni elektrycznych tak, aby od 2035 roku mieć w swojej gamie jedynie elektryki. Dla klientów oznacza to jedno. Większy wybór i niższe ceny. Aktualnie topowe modele elektryków z przyzwoitym zasięgiem kosztują nawet 200 tys. zł, co skutecznie hamuje ich sprzedaż. W poniższym tekście przyjrzymy się m.in. pierwszemu autu elektrycznemu od Dacii, które ma szansę zdobyć swój udział w rynku małych, miejskich elektryków.
Spis treści
Dacia ? kilka słów o historii tego producenta aut
Dacia to rumuński koncern motoryzacyjny założony w mieście Mioveni w latach 60 XX wieku. Jego początki nie były jednak łatwe. Pierwszym pojazdem marki Dacia miał być pierwotnie własny model o nazwie Mioveni, ale w 1968 roku, Rumuni podpisali oficjalną umowę na produkcję samochodów na licencji Renault.
W tym samym roku rozpoczęto produkcję samochodów Renault 8 ? model 1100. Auto produkowano do roku 1971, choć w międzyczasie doczekało się swojego następcy. Od samego początku swojego istnienia, Renault, z którym to producentem współpracowała Dacia miał coraz większy wpływ na losy firmy.
Współpraca z francuskim koncernem trwała ponad 30 lat, aż w 1999 roku zawarto oficjalną umowę z Renault i Dacia jako marka została kupiona. Obecnie Dacia stara się realizować swoją misję, którą jest tworzenie produktów dostępnych dla przeciętnego obywatela. Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat rozpoczęto produkcję kilku niezwykle udanych modeli, które doczekały się swoich następców: Logan, Sandero, Duster. Aktualnie Dacia znana jest w blisko 50 krajach i wciąż znajduje swoich nowych klientów.
Model Spring pierwszym pojazdem marki Dacia, który jest w 100% elektryczny
Bez wątpienia pojawienie się na rynku modelu Spring zaostrzy konkurencję wśród producentów małych, miejskich aut elektrycznych. Dotychczas wśród elektryków prym wiodły raczej auta rodzinne, które były odpowiednio drogie. Spring dostępny w cenie ok. 90 000 zł po uwzględnieniu państwowej dopłaty do auta elektrycznego w wysokości 18,750 zł z miejsca stał się atrakcyjną alternatywą dla małych, spalinowych aut.
Bezpośredni konkurenci nie mają w ten cenie wiele do zaoferowania.
Dacia Sandero ? mały, zwinny i tani samochód miejski
Jeśli pomimo opisanych powyżej zalet elektrycznej Dacii Spring ktoś nie czuje się gotów na posiadanie ?elektryka? może postawić na inny z gamy Dacii np. model Sandero.
Dacia Sandero to jeden z najtańszych, nowych samochodów na rynku. Jak powszechnie wiadomo, samochody drożeją i to mocno. Średnio kilkanaście procent rocznie. Stąd też wśród popularnych modeli coraz trudniej znaleźć taki, który kosztuje ok. 60 000 zł. Dacia od samego początku tworzenia nowych modeli stara się łączyć w jednym nowoczesność, wygląd i względną prostotę. W wyniku tego firma wypuszcza na rynek auta, które od lat znajdują uznanie w oczach klientów. Planujesz zakup nowego auta? Pamiętaj o jego finansowaniu. W przypadku modeli Dacii nowy samochód możemy mieć już za niespełna 700 zł miesięcznie dzięki atrakcyjnej opcji finansowania. Jeśli ktoś zastanawia się nad zakupem, nowego, małego auta np. jako drugie w rodzinie Sandero wydaje się jedną z opcją wartych zainteresowania.
Umiarkowana cena zakupu przekłada się automatycznie na niższą cenę ubezpieczenia, co przy stale rosnących stawkach OC/AC może oznaczać nawet 1000-1500 zł oszczędności rocznie o ile nie posiadamy wysokich zniżek za bezszkodową jazdę.