Kupując samochód zazwyczaj mamy przypisany do niego konkretny olej, jednak problem zaczyna się wtedy, gdy należy go uzupełnić. Czym różnią się poszczególne odmiany i dlaczego akurat te sprawdzają się w przypadku konkretnych pojazdów? Zobacz sam.
Rodzaje olejów silnikowych
Oleje silnikowe są odpowiedzialne za zmniejszenie tarcia w silniku, a także obniżenie temperatury podczas pracy. Ich gęsta formuła pomaga także w uszczelnieniu tłoków i pierścieni, a także minimalizuje drgania pojazdu. To także zabezpieczenie przed korozją, dlatego tak ważne jest systematyczne wymienianie i uzupełnianie poziomu. Oleje silnikowe są dostępne w kilku odmianach, różniących się od siebie sposobem produkcji. Wyróżnia się te syntetyczne, mineralne i półsyntetyczne, przy czym to pierwsze z nich uważane są za najwydajniejsze.
W przypadku oleju kluczowe jest jego regularna wymiana. Dobrym wyznacznikiem jest tutaj zrobiony przez kierowcę przebieg – specjaliści rekomendują wymianę co 15-20 tysięcy kilometrów. Jeśli nie jeździmy często, warto dokonywać wymiany co najmniej raz w roku, dzięki czemu olej zachowa swoje właściwości. Przy okazji wymiany oleju warto pamiętać także o filtrach, które są odpowiedzialne za blokowanie i usuwanie zanieczyszczeń.
Jak wybrać odpowiedni olej do auta?
Wybierając oleje silnikowe, należy przyjrzeć się takim parametrom jak lepkość, czy płynność przy niskich temperaturach. Wskazują na to oznaczenie liczbowe, które zostają nadane danym produktom – zazwyczaj są to numery od 0 do 15 poprzedzające literę ?W?. Po wspomnianej literze pojawiają się kolejne liczby: 40, 50 lub 60, które stanowią informację o lepkości przy wysokich temperaturach. W polskich warunkach najczęściej spotkać można oleje mineralne z symbolami 15W-40, 15W-50, półsyntetyczne: 10W-40 i 10W-60 oraz syntetyczne 0W-30, 0W-40, 5W-30, 5W-40 i 5W-50. Poza rodzajem oleju podczas zakupu należy koniecznie zweryfikować, czy dany produkt został przeznaczony do silników benzynowych, czy do Diesli.
Kupując pojazd najlepiej jest kierować się wskazaniami producenta – w przypadku nowych modeli w zdecydowanej większości zalecane będą oleje syntetyczne, które gwarantują dokładne pokrycie newralgicznych elementów. Z kolei w przypadku pojazdów z drugiej ręki znaczenie będzie mieć utrzymanie analogicznej odmiany – niekoniecznie tego samego producenta, ale identycznych parametrów. Wybierając olej, trzeba pamiętać, że najgorszą rzeczą, jaką można zrobić, jest wymieszanie różnych odmian. Jeśli w pojeździe używany był olej mineralny, niewskazane jest zastępowanie go syntetycznym, gdyż może prowadzić to do powstania osadów, wynikiem czego będą bardzo groźne uszkodzenia silnika.