Przejścia dla pieszych powinny być miejscem gwarantującym bezpieczeństwo podczas przechodzenia na drugą stronę jezdni. Tymczasem według raportu Komendy Głównej Policji w 2020 r. na pasach odnotowano 2678 wypadków drogowych (to ponad połowa wszystkich wypadków z udziałem pieszych), w których śmierć poniosło 197 osób. Jakie rozwiązania na polskich drogach mogą poprawić bezpieczeństwo pieszych uczestników ruchu?
Spis treści
Jakie są najczęstsze przyczyny wypadków na zebrze?
Sprawcami zdecydowanej większości wypadków na przejściach są kierujący pojazdami. Najczęstszą przyczyną potrąceń pieszych jest nieustąpienie im pierwszeństwa na zebrze. Wyjątkowo tragiczne w skutkach są wypadki, do których doszło z powodu niedostosowania prędkości do warunków ruchu (w 2020 r. w niemal w co piątym takim wypadku zginął człowiek).
Według wspomnianego już raportu, piesi w minionym roku spowodowali 1385 wypadków, co stanowi mniej niż 6% ogółu wypadków. Wśród najczęstszych przyczyn można wymienić wejście na jezdnię bezpośrednio przed jadącym pojazdem, przekraczanie jezdni w niedozwolonym miejscu, wejście na jezdnię na czerwonym świetle i wejście na jezdnię zza pojazdu lub przeszkody.
Bezpieczeństwo na przejściu w świetle nowych przepisów
1 czerwca 2021 r. weszła w życie nowelizacja przepisów Prawa o ruchu drogowym. Według nowych zapisów pierwszeństwo przed pojazdami mają nie tylko piesi znajdujący się już na przejściu, ale również piesi dopiero wchodzący na przejście. W Kodeksie drogowym pojawił się również przepis dotyczący korzystania z telefonów komórkowych podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, w tym również podczas wchodzenia i przechodzenia przez przejście dla pieszych.
Wprowadzone zmiany zabraniają pieszym na drogach korzystać z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, torowisku lub przejściu dla pieszych.
Urządzenia drogowe sprzyjające poprawie bezpieczeństwa na drogach
Aktywne przejścia dla pieszych
Jak pokazują statystyki, najwięcej wypadków z udziałem pieszych ma miejsce w miesiącach zimowych, kiedy to szybko zapadający zmierzch znacznie pogarsza widoczność. Biorąc to pod uwagę, dużym problemem wydaje się niedoświetlenie przejść na pieszych. Piesi pojawiają się na nich nagle ? po zmierzchu, na nieoświetlonej drodze widoczni są dla kierowców z odległości ok. 20 ? 30 m (widoczność znacznie poprawiają elementy odblaskowe, ich noszenie nie jest jednak obowiązkowe w terenie zabudowanym). Dodając do tego czynnik związany z nadmierna prędkością, kierowcy często nie mają czasu na prawidłową reakcję.
Rozwiązaniem może być modernizacja oznakowania na polskich drogach i montowanie aktywnych przejść dla pieszych. Jak działa takie oznakowanie? Tablice D-6 wyposażone są w lampy, a system wyposażony jest w czujniki ruchu. Kiedy do przejścia zbliża się pieszy, uruchamiane jest pulsacyjne pomarańczowe światło. Takie oznakowanie widoczne jest ze znacznie większej odległości niż znaki tradycyjne. Migające światło wskazuje kierowcom, że zbliżają się do przejście, na którym może znajdować się pieszy, i nakazuje im zachowanie szczególnej ostrożności.
Radarowe wyświetlacze prędkości
Nie tylko nowe oznakowanie może przyczynić się do zmniejszenia liczby wypadków na przejściach dla pieszych. Bardzo ciekawym rozwiązaniem wydają się również radarowe wyświetlacze prędkości. Działają one na takiej samej zasadzie co radary policyjne. Czujniki dokonują pomiaru rzeczywistej prędkości, z jaką porusza się pojazd, jednak ? w odróżnieniu od radarów ? urządzenia nie służą do karania kierowców. Na tablicy wyświetla się wynik pomiaru (na zielono, jeśli pojazd porusza się z przepisową prędkością, lub na czerwono, jeśli dozwolona prędkość jest przekroczona), często wraz z dodatkowym komunikatem (najczęściej jest to komunikat ?ZWOLNIJ? lub ?DZIĘKUJĘ?).
Dane wskazują, że tego typu tablice rzeczywiście oddziałują na kierowców, którzy widząc napis ?ZWOLNIJ?, zdejmują nogę z gazu. Radarowe wyświetlacze prędkości uspokajają ruch, zwiększają bezpieczeństwo pieszych i redukują poziom uciążliwego hałasu samochodowego.