Zima jest najtrudniejszym okresem roku dla kierowców. Zalegający śnieg oraz tworzący się na drogach lód, mogą sprawiać ogromne trudności i przyczyniać się do wypadków. W przypadku bardzo trudnych warunków, pomocne okażą się łańcuchy śniegowe, które znacznie zwiększą bezpieczeństwo jazdy. Kiedy warto z nich korzystać i na jakie aspekty zwrócić uwagę, by wybrać odpowiednie akcesoria tego typu?
Spis treści
W jakich okolicznościach można skorzystać z łańcuchów śniegowych?
Łańcuchy śniegowe z całą pewnością przydadzą się podczas jazdy na trasach podgórskich czy górskich. W kontekście tych drugich takie akcesoria trzeba mieć zawsze w bagażniku, ponieważ na niektórych odcinkach dróg pojawiają się znaki nakazujące założenie łańcuchów. W praktyce jednak łańcuchy mogą się przydać także podczas codziennej jazdy, gdy warunki na drogach robią się bardzo trudne. Nie można z nich korzystać na odsłoniętych asfalcie, natomiast z powodzeniem podniosą komfort przejechania po nieośnieżonym odcinku drogi, który jest oblodzony lub zalega na nim duża oraz mocno ubita warstwa śniegu. Takie problemy rzadziej pojawiają się w mieście, lecz mogą się pojawić na mniej uczęszczanych trasach, nie tylko w górach.
Na co zwrócić uwagę podczas kupowania łańcuchów śniegowych?
W pierwszej kolejności warto zapoznać się z instrukcją obsługi auta, gdyż niektórzy producenci zupełnie wykluczają wykorzystanie takich łańcuchów w określonych modelach. Może to wynikać ze zbyt małej ilości miejsca między nadkolem i oponą lub nietypowym rozmiarem samych opon. Jeśli nie ma przeciwwskazań względem zakładania łańcuchów to korzysta się z nich na kołach napędowych – w przypadku napędu na obie osie, potrzebne będą zatem łańcuchy śniegowe na wszystkie cztery opony.
Najważniejszymi kwestiami o których trzeba wiedzieć przed wyborem łańcuchów jest rodzaj pojazdu oraz rozmiar opon. Zależnie od typu pojazdu, dzielą się one na przeznaczone do samochodów osobowych, terenowych, dostawczych czy ciężarowych. Bardzo ważna jest natomiast wielkość opon, gdyż za duże łańcuchy nie dopasowują się do zbyt małych opon.
Ze względu na sposób montażu wyróżnia się z kolei łańcuchy najazdowe, tradycyjne (montowane stacjonarnie z wykorzystaniem sztywnego pręta lub giętkiej liny stalowej, umieszcza się je po wewnętrznej stronie koła) oraz tzw. Spikes-Spider (mocowane po zewnętrznej stronie). Warto zwrócić uwagę na to, czy łańcuchy posiadają elementy napinające, które same się naciągają i dopasowują do opony. W przypadku wariantów bez takich części, po założeniu łańcuchów i przejechaniu kawałka trasy, trzeba je ponownie dociągnąć, by nie pojawił się zbyt duży luz. Cennym dodatkiem będzie też mechanizm automatycznego rozpinania, dzięki któremu można rozpiąć łańcuchy bez dotykania koła. To właśnie łatwość zakładania oraz zdejmowania łańcuchów są kryteriami, które są bardzo ważne dla wielu kierowców. Łańcuchy śniegowe każdego typu można kupić na stronie: https://www.dopasujbagaznik.pl/lancuchy-sniegowe.
Spośród innych parametrów na pewno trzeba uwzględnić grubość drutu oraz gęstość siatki. Grubszy drut posiada więcej materiału do ścierania, więc można z niego korzystać przez dłuższy czas, nawet kilku sezonów. Przy pojazdach z niskim zawieszeniem mogą być jednak wymagane cieńsze wersje. Łańcuchy śniegowe będą tym lepsze im gęstsza będzie sama siatka łańcucha – ten aspekt w dużej mierze wpływa też na cenę łańcuchów. Warto wybierać natomiast produkty od sprawdzonych producentów oraz posiadające atesty, gdyż nawet jeśli będą one droższe, to dają gwarancję jakości, a co za tym idzie bezpieczeństwa na drodze. W kontekście samego materiału, do łańcuchów najczęściej wykorzystuje się stal stopową, która może być też wzmocniona domieszką tytanu. Wreszcie istotną kwestią jest wzór łańcuchów, który odwzorowany jest tym jakie ślady pozostawiają na śniegu. Najprostsze łańcuchy posiadają układ drabinkowy, który daje jednak tylko podstawowe wsparcie i nie chroni przed poślizgiem bocznym. Lepszą ochronę dają warianty z układem w romby, które poza ruszaniem i hamowaniem na śniegu, pomogą również w przypadku poślizgów na lodzie. Największą przyczepność na zaśnieżonej lub oblodzonej powierzchni zapewni z kolei wzór diamentowy, który odznacza się gęstym splotem.