Kosztorys naprawy pojazdu, na podstawie którego ubezpieczyciel wypłaca odszkodowanie bardzo często zawiera nieprawidłowości. Jak je zweryfikować i otrzymać wyższe odszkodowanie?
Spis treści
Zaniżenia na kosztorysie naprawy
Jak wynika ze statystyk firm odszkodowawczych spora część kosztorysów napraw pojazdu zawiera nieprawidłowości, które powodują iż odszkodowanie jest zaniżone. Jakie najczęściej zaniżenia się pojawiają?
Towarzystwa ubezpieczeniowe bardzo często w swoich kalkulacjach naprawy biorą pod uwagę uśrednione stawki za roboczogodzinę. Nierzadko jednak taka średnia stawka nijak ma się do rynkowych stawek. Jest po prostu za niska. Częstą praktyką jest umieszczenie w wycenach napraw części nieoryginalnych, czyli sporo tańszych. Nie powinno to jednak mieć miejsca, jeśli przed szkodą w danym pojeździe były części oryginalne. W tym temacie wypowiedział się Sąd Najwyższy i stwierdził, że takie praktyki nie mogą mieć miejsca.
Kolejną kwestią są koszty blacharskie czy lakiernicze. W większości przypadków w kosztorysie naprawy samochodu często pojawia się sama wartość lakieru. Tymczasem warsztat, który wykonuje daną naprawę wykonuje wiele czynności, aby doprowadzić pojazd do stanu sprzed zdarzenia drogowego. Takie czynności rzadko są uwzględniane w kalkulacjach naprawy. Nierzadko też pojawia się współczynnik odchylenia materiału lakierniczego.
Co zrobić, gdy otrzymam zaniżone odszkodowanie?
Jeśli otrzymasz od ubezpieczyciela zaniżone odszkodowanie z oc, to możesz złożyć odwołanie od decyzji lub skorzystać z oferty dopłaty do odszkodowania. Jakie warunki trzeba spełnić, aby otrzymać dopłatę? Pierwszym warunkiem jest okres, który jeszcze nie minął od wydania decyzji ubezpieczyciela. Dopłatę można uzyskać, jeśli od tego czasu nie minęły jeszcze 3 lata. Po upływie tego okresu nie można domagać się żadnych roszczeń, ponieważ są one wówczas przedawnione. Dopłata do odszkodowania jest możliwa, gdy likwidacja szkody odbywa się gotówkowo, czyli inaczej kosztorysowo. Co istotne, nie jest ważne czy pojazd został naprawiony. Dopłatę można uzyskać nawet, jeśli samochód został sprzedany. Dodatkowe środki z odszkodowania z OC nie można uzyskać, jeśli została zawarta z ubezpieczycielem.
Samodzielna batalia czy profesjonalna pomoc?
Uważasz, że otrzymane odszkodowanie nie jest we właściwej wysokości? Możesz samodzielnie walczyć z ubezpieczycielem albo skorzystać z profesjonalnej pomocy. W pierwszym przypadku batalię należy rozpocząć od drogi reklamacyjnej. W tym celu trzeba przygotować i złożyć odwołanie. Zgodnie z literą prawa na złożenie reklamacji osoba poszkodowana ma aż 3 lata od wydania decyzji przez ubezpieczyciela. Takie pismo do ubezpieczyciela powinno zawierać solidne uzasadnienie, najlepiej jeśli jest to poparte opinią niezależnego rzeczoznawcy samochodowego.
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że taka opinia kosztuje kilkaset złotych i dodatkowo nie jest w żaden sposób wiążąca dla towarzystwa ubezpieczeniowego. Niestety często takie odwołania nie są skuteczne i osoby poszkodowane muszą walczyć o wyższe odszkodowanie na ścieżce sądowej. Dopłata do odszkodowania to natomiast pewne pieniądze, które można uzyskać w kilka dni.