Każdy z kierowców z pewnością pamięta, jak przed teoretycznym egzaminem na prawo jazdy powtarzał zagadnienia z zakresu bezpieczeństwa na drodze. Wtedy prawidłowe używanie świateł zewnętrznych auta stanowiło jeden z najłatwiejszych tematów kursu. Z czasem, gromadząc podczas jazdy niewłaściwe nawyki, zapomnieliśmy o niektórych niuansach obowiązujących w przepisach o ruchu drogowym. Warto sobie je zatem przypomnieć. Właściwe korzystanie z oświetlenia samochodowego spowoduje, że nie będziemy przeszkadzać innym użytkownikom ruchu i sami nie narazimy się na mandat.
Światła do jazdy dziennej, mijania i drogowe
Zgodnie z obowiązującą w Polsce Ustawą – Prawo o Ruchu Drogowym, znowelizowaną w 2007 roku, wszyscy kierowcy są zobligowani do używania świateł mijania przez cały rok. Wymiennie z nimi można stosować światła do jazdy dziennej, ale tylko pod ściśle określonymi warunkami. Jak sama nazwa wskazuje – światła do jazdy dziennej mogą być włączane jedynie od świtu do zmierzchu i tylko w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. Nie można ich natomiast używać po zmroku, gdyż powodują niebezpieczne oślepianie kierowców. Rozpoznanie gorszej widoczności na drodze leży po stronie kierowcy, to on musi właściwie oszacować, kiedy przełączyć światła do jazdy dziennej na mijania. Źle podjęta decyzja może skutkować mandatem. Przejrzystość powietrza zakłócona zostaje najczęściej przez opady deszczu i śniegu, mgłę, dym czy kurz. Pamiętajmy zatem, że jazda na światłach dziennych po zmroku, w czasie mgły lub w tunelu, nawet oświetlonym, to wykroczenie.
Warto mieć także na uwadze i to, że jadąc na światłach dziennych po zmroku czy w czasie deszczu, samochód ma wyłączone tylne światła pozycyjne oraz oświetlenie tablicy rejestracyjnej. Stwarza to duże zagrożenie w ruchu drogowym, zwłaszcza na terenach nieoświetlonych.
Z dużą rozwagą należy stosować też światła drogowe. Mogą być one używane jedynie od zmierzchu do świtu na drogach nieoświetlonych, zarówno w terenie zabudowanym, jak i niezabudowanym. Ale uwaga! Należy je niezwłocznie przełączyć na światła mijania w chwili, gdy z naprzeciwka nadjeżdża samochód, gdy mijamy kolumnę pieszych, dojeżdżamy do tyłu innego pojazdu i zbliżamy się do pojazdu szynowego lub komunikacji wodnej. Ograniczenia te wynikają z intensywności świateł drogowych, które z łatwością mogą oślepić pozostałych uczestników ruchu.
Światła przeciwmgielne
Wydaje się, że ten rodzaj świateł najbardziej spędza kierowcom sen z powiek. Wytłumaczmy zatem, na czym polega fenomen oświetlenia przeciwmgielnego, na początek krótkie przypomnienie.
Mamy do czynienia z 2 rodzajami świateł przeciwmgielnych: 2 przednimi, które są nieobowiązkowe, i obligatoryjnymi tylnymi. Jeśli chodzi o tylne światło przeciwmgielne, to może być ono pojedyncze, zamontowane po lewej stronie pojazdu, bądź podwójne. Wówczas rozmieszczone jest ono symetrycznie, na wysokości pomiędzy 25-100 cm od jezdni. Również symetrycznie zamontowane są 2 przednie światła przeciwmgielne, minimum 25 cm nad jezdnią i mogą być one używane wraz ze światłami mijania. Tyle, jeśli chodzi o sprawy techniczne, a teraz praktyka.
- przednie światła przeciwmgielne: z racji tego, że są to światła nieobowiązkowe, to warunki ich używania są mniej restrykcyjne. Włączamy je bowiem w sytuacji zmniejszonej przejrzystości powietrza, wynikającej na przykład z mgły, opadów śniegu lub innych przyczyn. Można je również stosować na odpowiednio oznakowanej drodze krętej, od zmierzchu do świtu, w warunkach niezakłóconej sytuacją pogodową normalnej widoczności.
- tylne światła przeciwmgielne: ich używanie objęte jest ściśle określonymi warunkami. Można je włączyć jedynie wówczas, gdy z powodu niekorzystnych warunków atmosferycznych widoczność powietrza zmniejsza się poniżej 50 m. W momencie, gdy sytuacja na drodze się poprawi, tylne światło przeciwmgielne należy natychmiast wyłączyć. Jazda z niepotrzebnie włączonym światłem będzie skutkowała wypisaniem mandatu. Tego typu obostrzenia są szczególnie ważne w przypadku opadów deszczu, gdy wspomniane światło odbija się od nawierzchni, utrudniając jazdę kierowcom znajdującym się za nami. Włączone, intensywne tylne światło przeciwmgielne, pomimo widoczności większej niż 50 m, powoduje mocne oślepienie kierowców jadących za nami i jest po prostu niebezpieczne.
Światła pozycyjne i postojowe
Podobnie jak w przypadku świateł przeciwmgielnych, tak i tutaj mamy do czynienia z 2 rodzajami oświetlenia. Obowiązkowe jest oświetlenie pozycyjne ? 2 białe lampy z przodu, 2 czerwone z tyłu. Nieobligatoryjne są natomiast światła postojowe, włączane po prawej lub lewej stronie, podobne w działaniu do kierunkowskazów.
Światła pozycyjne (przednie i tylne) lub postojowe należy włączyć w sytuacji niedostatecznej widoczności powietrza w sytuacji zatrzymania pojazdu, ale niezwiązanego z warunkami ruchu, lub jego postoju. Światła te nie muszą być natomiast włączone podczas postoju lub zatrzymania samochodu w miejscu oświetlonym bądź poza jezdnią i poboczem. Przepis ten nie dotyczy pojazdów z wystającym poza niego ładunkiem. W tym przypadku wymagane jest dodatkowe oznaczenie świetlne.
Na koniec przypomnijmy, że prawo reguluje także konieczność używania oświetlenia zgodnego ze swoim przeznaczeniem. Dlatego, kupując potrzebną żarówkę, czytajmy etykiety i oznaczenia. Właściwe symbole znajdujące się na opakowaniach odnoszą się bowiem do określonej funkcji oświetlenia (np. A – światła pozycyjne, B – przeciwmgłowe, C – mijania, R – drogowe), a montaż niewłaściwej żarówki skutkować może odebraniem dowodu rejestracyjnego. Oświetlenie samochodowe musi także posiadać odpowiednią homologację, która jest dowodem jego dopuszczenia do powszechnego użytku.
Mamy nadzieję, że niniejszy artykuł będzie pomocny w przypomnieniu sobie podstawowej wiedzy o bezpieczeństwie drogowym. Jego ambasadorem jest sklep internetowy nocar.pl oferujący oryginalne oświetlenie samochodowe renomowanych producentów, takich jak Osram, Philips, General Electric, Narva czy Tungsram.