Wtryskiwacze to część samochodu, która znacznie poprawiła sposób dozowania paliwa, zmniejszyła spalanie, poprawiła kulturę pracy diesli i zwiększyła ich moc. Obecnie mają tylu zwolenników, co i przeciwników, ale niezmiennie są popularne i każdy użytkownik samochodu powinien wiedzieć jak działają.
Czym są wtryski?
Na początku warto określić czym właściwie są wtryskiwacze – jest to część hydraulicznego systemu wtrysku paliwa, co oznacza mniej więcej tyle, że podają odpowiednie dawki paliwa, a także są odpowiedzialne za jego równomierne rozpylanie. Dojście do takiej precyzji nie było łatwe, sytuację użytkowników tych samochodów poprawiło dopiero pojawienie się odpowiednika systemu Common Rail co sprawia, że paliwo nie jest podawane do wtryskiwacza od razu (tak było w starszych samochodach w wersji diesla), lecz do wspólnej szyny i to z niej paliwo przechodzi do wtrysków. To, jak poprawia się jakość tej części potwierdza fakt, że na początku ciśnienie wtryskiwacza wynosiło nie więcej niż 1350 barów, natomiast teraz dochodzi nawet do 1800 (dzięki temu możliwe jest wykorzystanie małych otworów, które podczas rozpylania paliwa tworzą charakterystyczną idealną mgłę).
Jak działają wtryskiwacze?
Wtryskiwacz otwiera się w momencie gdy następuje przekazanie impulsu elektrycznego (to właśnie wtedy iglica wznosi się i uwalnia paliwo), a to sprawia, że fazy wtrysku mają możliwość dzielenia się na podfazy – przy jednym cyklu pracy możliwe jest podzielenie na aż osiem faz. To właśnie wtedy paliwo przedostaje się do końcówki rozpylacza (tak zwany zbiorniczek). W momencie gdy zwiększa się ciśnienie paliwa to iglica (która normalnie jest zamknięta dzięki temu, że jest dociskana przez porządną sprężynę) podnosi się, otwór rozpylacza otwiera się i właśnie wtedy materiał dostaje się do cylindra, a jego nadmiar przepływa do zbiornika innym przewodem przelewowym. Ostatnim etapem jest doprowadzenie drobnych ilości paliwa do komory spalania w cylindrze – dzieje się tak dzięki chmurom o których wspomniane było wcześniej. Jej kształt zależny jest od komory spalania (a właściwie jej kształtu) i wstępnej. Istotne jest również to, czy w naszym dieslu zastosowano jednootworowy czy wielootworowy rozpylacz, ale tak naprawdę nie różnica w obserwacji pracy urządzenia nie jest widoczna.
Objawy zepsutego wtrysku
Kiedy wtryskiwacz pracuje inaczej? Kiedy cokolwiek jest z nim nie tak – informacje szczegółowe znajdują się na przykład na stronie http://www.wtryskiwacz.com. Efekty jego złej pracy zauważamy od razu (chociażby utrata osiągów silnika, większe spalanie, gaśnięcie silnika i jego zła praca, problem z odpalaniem lub zwiększona ilość spalin wydostająca się z rury wydechowej), ale dopóki wszystko pracuje tak jak powinno, to nie mamy czym martwić się na zapas.