Kraje Europejskie takie jak Włochy, Wielka Brytania, Holandia i Belgia są państwami wiodącymi w zakładaniu instalacji gazowej w samochodzie. Każdy samochód może mieć założoną taką instalację w zależności rodzaju posiadanego silnika.
Tankowanie samochodu wykonuj zawsze z zachowaniem największej ostrożności
Spis treści
LPG- rodzaje instalacji
Montaż instalacji gazowej jest dużą zmianą dla samochodu. Zmienia się jego spalanie oraz koszty utrzymania auta. Aby zmniejszyć usterek należy odpowiednio dobrać instalację gazową, która przystosowana jest do danego modelu pojazdu.
Sekwencyjny wtrysk gazu jest najczęściej wybieraną instalacją LPG do samochodów. Gaz podawany jest dzięki wtryskiwaczom. Auto z silnikiem wolnossącym nie wymaga założenia kosztownych instalacji. Zimą wtryski włączają się po kilku minutach od uruchomienia silnika. Jeśli chcemy, aby silnik szybciej przełączał się na gaz musimy liczyć się z większymi kosztami przy zakładaniu instalacji. W takim przypadku należy wybrać wtrysk ciekłego gazu, który nie rozpręża gazu i nie wykorzystuje ciepła z układu chłodzenia silnika.
Sekwencyjny wtrysk gazu jest najczęściej wybierany do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Chłodzenie wtryskiwaczy i ich cykl pracy, a także wydajność elementów są głównymi wyznacznikami podczas wyboru instalacji. Podczas wysokich obrotów silnika i dużej prędkości auto płynnie przełącza się z gazu na benzynę.
Budowa instalacji gazowej
Butla z gazem, przewody, parownik, wtryskiwacze i moduł elektryczny to podstawowe elementy budowy instalacji gazowej. Elementy te współpracują z silnikami z elektronicznymi wtryskami benzyny (pośrednie i bezpośrednie) oraz z autami z turbodoładowaniem lub bez.
Gdy w aucie posiadamy bezpośredni wtrysk benzyny sterownik i oprogramowanie muszą być bardziej zaawansowane. Niezbędne jest założenie odpowiedniego dotrysku benzyny.
Wady i zalety instalacji gazowej w samochodzie
Instalacja gazowa jak wiele innych instalacji w samochodzie wymaga prawidłowego ich użytkowania. Ważne jest dostosowanie jej do rodzaju samochodu oraz regularne sprawdzanie wszystkich jej elementów. Posiada też swoje wady i zalety.
Wady:
- do zapłonu potrzeba więcej energii
- wysoka temperatura spalin
- cofa się płomień, który może doprowadzić do uszkodzeń kolektora
- większe zużycie gazu niż benzyny
Zalety:
- zmniejsza emisję spalin
- prawie nie wydziela sadzy
- nie wytwarza osadów zanieczyszczających olej silnikowy
- tańszy o połowę koszt gazu niż benzyny
Instalując butlę z gazem możemy ją użytkować przez 10 lat. Po upływie tego czasu możemy wymienić ją na nową lub zalegalizować na kolejne 10 lat jeśli jej stan techniczny na to pozwala.
Jeśli chcesz zatankować gaz poproś o pomoc pracownika stacji benzynowej
Koszt założenia gazu
Każda instalacja gazowa powoduje większe spalanie gazu niż benzyny. Koszty wynoszą około 10-15 % więcej, niektórzy mechanicy twierdzą, że jest to koszt większy o 30- 40%. Średnio przyjmuje się współczynnik 1,3 na niekorzyść gazu.
Średnie koszty spalania paliw przy uwzględnieniu aktualnych cen oraz współczynnika 1,3 w przypadku LPG
Legalizacja butli LPG w samochodzie
Legalizacja butli LPG w warsztacie samochodowym to nie tylko założenie butli gazowej w samochodzie. Każdy mechanik powinien także przygotować odpowiednie dokumenty:
- wyciąg ze świadectwa homologacji sposobu montażu
- atest zbiornika gazowego
- fakturę lub rachunek za montaż instalacji
Dokumenty te są potrzebne, aby móc dokonać wpisu do dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu w wydziale komunikacji. Dokumenty te są także potrzebne podczas corocznego przeglądu technicznego. Jeśli ich nie posiadamy nie zalegalizujemy układu LPG. Jeśli takie dokumenty zgubimy możemy także złożyć wniosek o wydanie duplikatu dokumentów.
Legalizację przeprowadza się wraz z kończącym się terminem eksploatacji, gdy sprowadziliśmy auto z zagranicy lub braliśmy czynny udział w kolizji drogowej. Badaniu zostaje poddana powłoka zewnętrzna zbiornika, rewizja wewnętrzna oraz ciśnienie zbiornika.. Jeśli butla jest uszkodzona lub nieczytelne są oznaczenia na tabliczce butli legalizacja butli staje się niemożliwa.
Koszt legalizacji butli wynosi około 400 złotych. Natomiast koszt nowej butli gazowej to około 500- 600 złotych. Warto zatem się zastanowić czy lepiej kupić nową butlę czy zalegalizować starą.
Nie każda wizyta u mechanika musi skończyć się wydaniem dużej sumy na naprawę auta
Serwis instalacji LPG
Instalacja gazowa powinna co najmniej raz w roku zostać poddana przeglądowi. Po okresie dużej eksploatacji wiele układów bądź elementów poszczególnych układów ulega zniszczeniu. Warto zatem sprawdzić czy wszystko działa poprawnie niż jedną zepsutą częścią zniszczyć całą instalację. Koszt przeglądu wynosi około 100- 200 złotych.
Najważniejsze czynności podczas serwisu instalacji gazowej w samochodzie:
- sprawdzenie filtrów- zatrzymują zanieczyszczenia przed dostaniem się ich do paliwa czy silnika
- reduktor- obniża ciśnienie gazu
- elektroniczny sterownik- dozuje ilość gazu dopływającego do cylindrów
- gumowe węże- nimi przedostaje się gaz
- zbiornik LPG- okres eksploatacji 10 lat. Po tym czasie można go ponownie zalegalizować lub zakupić nowy.
Przy założeniu instalacji gazowej warto pamiętać o powstających w ten sposób zyskach i stratach. Koszt założenia instalacji gazowej jest dość wysoki, ale z biegiem czasu koszty zwracają się, a my wydajemy mniej pieniędzy podczas wizyty na stacji paliw.
Autor artykułu: Artykuł przygotował autoserwis Autokorbas z Wysogotowa koło Poznania. Autokorbas specjalizuje się w serwisie LPG. |