Rynek aut elektrycznych należy do najszybciej rozwijających się segmentów motoryzacji. Po polskich drogach z końcem pierwszego półrocza 2022 roku jeździło 23 698 w pełni elektrycznych pojazdów. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy wyborze e-samochodu.
Spis treści
Maksymalny zasięg
Producenci z każdą kolejną generacją zwiększają zasięg swoich samochodów elektrycznych. W 2021 roku wynosił on średnio 390 km. Można jednak znaleźć na rynku modele, których producenci deklarują zasięg nawet w okolicach 600-700 km. Obecnie wyróżnia się pod tym względem Mercedes-Benz EQS (732 km), samochód Tesla Model S (652 km) czy BMW iX (629 km). Rzeczywisty zasięg może jednak być mniejszy w zależności od różnych czynników, w tym prędkości jazdy, temperatury otoczenia czy włączonych urządzeń pobierających prąd, np. radia, klimatyzacji czy podgrzewania foteli.
Wybór pojazdu ze sporym zasięgiem nie zawsze będzie jednak najlepszym wyborem. Jeśli kierowca pokonuje autem nieduże dystanse, np. używa go tylko w celu dojazdów do pracy, lepszym wyjściem może okazać się pojazd z mniejszym akumulatorem. Cena takiego samochodu powinna być znacznie niższa.
Budżet
Zakup auta elektrycznego wiąże się ze sporym wydatkiem. Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych z 2021 roku, średnie ceny w poszczególnych segmentach są następujące:
- kompaktowe: 177 198 zł,
- miejskie: 145 053 zł,
- małe: 101 900 zł,
- klasa średnia: 246 100 zł,
- klasa wyższa średnia: 395 396 zł,
- segment premium: 441 750 zł,
- małe dostawcze: 117 325 zł,
- średnie dostawcze: 152 916 zł,
- duże dostawcze: 264 671 zł.
Koszt zakupu samochodu elektrycznego jest więc na tyle duży, że nie każdy może sobie pozwolić na jego zakup za gotówkę. W przypadku firm wiązałoby się to z zamrożeniem sporego kapitału. Dlatego warto rozważyć zewnętrzne źródła finansowania, np. leasing lub wynajem długoterminowy. Można wtedy korzystać z pojazdu w zamian za terminowe opłacanie rat ze swoich bieżących przychodów.
Osiągi pojazdu
Samochody elektryczne zapewniają dynamiczną jazdę. Można nimi szybko przyspieszać i osiągać sporą prędkość maksymalną. Niektóre modele umożliwiają przyspieszenie do 100 km/h w czasie podobnym do aut sportowych ? nawet kilku sekund. Przykładem może być Tesla Model S z silnikiem 762 KM, któremu zajmuje to zaledwie 2,4 s. Najczęściej samochody z napędem elektrycznym osiągają maksymalną prędkość 170 km/h. Można jednak znaleźć znacznie szybsze e-auta ? np. Porsche Taycan Turbo S, który przyspiesza do około 250 km/h.
Aspekt ekonomiczny
Aby jazda autem elektrycznym była jak najtańsza, warto wybrać pojazd zużywający jak najmniej kWh na 100 km. Średnio pojazd taki zużywa około 20 kWh na 100 km. Pozytywnie pod tym względem wyróżnia się Volkswagen e-Golf, który pobiera około 17,4 kWh czy Hyundai Ioniq 5 ze średnim zużyciem energii 16,7 kWh/100 km.
Prestiż marki
Jest to kryterium istotne zwłaszcza dla przedsiębiorców, którym zależy na kreowaniu prestiżowego wizerunku swojej firmy. Mogą oni wybierać spośród samochodów elektrycznych marek premium, w tym Mercedes, Porsche, Tesla czy Audi.
Przestronność
Warto zastanowić się, czy pojazd będzie służył tylko do przewozu osób, czy także przedmiotów. W drugim przypadku dobrze będzie zwrócić uwagę nie tylko na przestronne wnętrze, lecz także pojemną przestrzeń bagażową. Trafnym wyborem może być elektryczny samochód dostawczy, np. Peugeot e-Boxer, Citroen E-Jumper czy Kondo Z.E.
Popularność modelu
Ważnym kryterium jest popularność danego pojazdu. Najpopularniejsze modele są chętnie wybierane m.in. ze względu na niską awaryjność, atrakcyjną cenę i niewysokie koszty eksploatacji. Łatwo można znaleźć do nich części zamienne, a po kilku latach auta takie będzie można bez większego trudu sprzedać na rynku wtórnym. Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, do bestsellerowych w naszym kraju modeli należą samochód elektryczny Nissan Leaf, BMW i3, Renault ZOE, Skoda Citigo i Tesla Model S.