Pasek wielorowkowy to długi, gumowany pasek, który wykorzystuje energię z silnika Twojego samochodu do zasilania jego układów elektrycznych.
Pasek ten znajduje się pod maską z przodu komory silnika. Pasek wielorowkowy znajduje się wokół różnych kół pasowych i obracających się krzywek. Rowkowany pasek wykorzystuje energię silnika, efektywnie dostarczając moc do kilku niezbędnych komponentów. Należą do nich alternator (ładowarka akumulatorów), klimatyzacja i wspomaganie kierownicy.
Starsze samochody wymagały oddzielnych pasów dla każdego urządzenia napędzanego silnikiem. Wymiana różnych pasów była bardzo pracochłonna i nieefektywna. Nowoczesne pojazdy są teraz w stanie zaoszczędzić energię, paliwo i obciążenie przy użyciu jednego pasa wielorowkowego.
Jednak zaletą tej konstrukcji jest również potencjalny problem dla kierowców. Pasek ten jest tak integralną częścią funkcjonalności Twojego samochodu, że jeśli ulegnie zerwaniu, w ciągu kilku minut silnik może przegrzać się, akumulator może zdechnąć, a wentylacja i wspomaganie układu kierowniczego przestają działać.
Aby temu zapobiec, należy dwa razy w roku kontrolować pasek wielorowkowy. Pasy te zazwyczaj wystarczają na przejechanie 60.000-100.000 kilometrów.
Wymiana paska wielorowkowego
Zazwyczaj otrzymujesz wiele ostrzeżeń, zanim pasek ulegnie awarii. Odgłos piszczenia jest bardzo specyficzny, co oznacza, że pasek się zużywa. Nieodpowiednio ustawione koła pasowe i częściowo zapięty napinacz również mogą powodować hałas. Wymień pasek, gdy krawędzie zostaną rozerwane i postrzępione lub gdy rowki wydają się zużyte i płytkie. Zazwyczaj pasek nie pęknie nagle, ale może ześlizgnąć się z koła pasowego, jeśli stanie się zbyt zmęczony. Jeśli pasek wielorowkowy wykazuje oznaki zużycia, należy skontaktować się z lokalnym serwisantem w celu uzyskania informacji na temat jego wymiany.
Montaż nowego paska wielorowkowego jest łatwiejszy niż jego demontaż. Najpierw należy zdjąć stary pasek. Następnie należy ostrożnie wsunąć nowy pasek na koła pasowe zgodnie ze schematem przebiegu, który można znaleźć pod maską pojazdu lub w instrukcji obsługi. Po nawinięciu paska na wszystkie koła pasowe z wyjątkiem jednego, należy przytrzymać napinacz luzu podczas przewlekania ostatniego koła pasowego. Może być potrzebna dodatkowa para rąk, aby przytrzymać napinacz, podczas gdy pasek przesuwa się po ostatnim kole pasowym. Po założeniu nowego paska można uruchomić silnik samochodu. Pozwól, aby przez chwilę nie pracował na biegu jałowym. Sprawdź ramię napinacza, aby upewnić się, czy pasek ma właściwe napięcie. Jeśli znak wciśnięty w korpusie napinacza spadnie pomiędzy wysokie i niskie oznaczenia, pasek został prawidłowo zamontowany. Przy użyciu odpowiednich narzędzi wyszkolony technik może wykonać tę czynność w czasie krótszym niż jedna godzina na większości pojazdów.