Podróżowanie samochodem na długich dystansach może być bardzo komfortowe ? pod warunkiem, że zadba się o jego odpowiednie wyposażenie. Latem przyda się sprawna klimatyzacja, która zapewni przyjemny chłód w kabinie. Zimą kierowca i pasażerowie z pewnością bardziej docenią ciepło ? i to nie tylko podczas jazdy, ale również w trakcie przerwy w podróży. Niezbędne będzie więc odpowiednio dobrane ogrzewanie postojowe.
Spis treści
Czym jest ogrzewanie postojowe?
Każdy samochód jest skonstruowany tak, aby podczas jazdy w chłodne dni ciepło z rozgrzanej jednostki napędowej było wykorzystywane do ogrzania wnętrza kabiny. Niestety praca takiego układu ma swoje ograniczenia, gdyż działa on tylko przy włączonym silniku.
Ponieważ przepisy zakazują utrzymywania pojazdu w ruchu na postojach, kilka minut po zaparkowaniu w aucie robi się zimno. Ogrzewanie postojowe może to zmienić. Jest to układ pracujący z wykorzystaniem systemów klimatyzacji chłodzenia w pojeździe. Jego zadaniem jest produkowanie ciepła również wtedy, gdy silnik jest wyłączony.
Jak działa system ogrzewania postojowego?
Działanie systemu ogrzewania postojowego wynika z jego budowy. Sercem instalacji jest agregat grzewczy zasilany paliwem z baku samochodu. Pracuje on niezależnie od jednostki napędowej, chociaż z wykorzystaniem innych instalacji w aucie.
Paliwo do spalania wymaga tlenu, dlatego agregat zasysa powietrze. Po spełnieniu określonych warunków dochodzi do uruchomienia obiegu płynu chłodniczego silnika. Płyn ten jest nośnikiem energii cieplnej, którą pobiera w agregacie, a oddaje w wymienniku ciepła. W trakcie obiegu trafia do silnika, który rozgrzewa się.
Emitowane ciepło jest nawiewane do wnętrza kabiny przez układ wentylacji. Czas na ogrzanie wnętrza pojazdu jest nie dłuższy niż 15 minut. Biorąc pod uwagę fakt, że po wyłączeniu silnika powietrze w kabinie stygnie przez kilka minut, można utrzymać komfort termiczny niemal non stop.
Rodzaje ogrzewania postojowego
Ogrzewanie postojowe jest dostępne w dwóch wariantach:
- ogrzewanie postojowe wodne ? może być montowane w pojazdach, w których stosuje się chłodzenie silnika cieczą. Opisane wyżej działanie takiej instalacji może zostać rozszerzone o podgrzewanie jednostki napędowej przed rozruchem. Wiadomo, że w zimnym silniku smarowanie jest słabsze, a tarcie powoduje jego szybsze zużycie. Dzięki ogrzewaniu postojowemu można sprawić, że w momencie przekręcenia kluczyka silnik jest już rozgrzany, a olej silnikowy ? płynny;
- ogrzewanie postojowe powietrzne ? działa na zasadach podobnych do dmuchaw budowlanych. Agregat zasysa powietrze z zewnątrz, ogrzewa je grzałką i wydmuchuje do wnętrza kabiny. Taki system jest łatwy do sterowania za pomocą aplikacji i cichy w pracy. Nie może jednak pełnić funkcji ogrzewania silnika.
Sterowanie ogrzewaniem postojowym
Montaż ogrzewania postojowego jest prostym sposobem na podniesienie komfortu termicznego w kabinie. Dotyczy to zwłaszcza tych kierowców, którzy traktują samochód jak warsztat pracy i spędzają za kierownicą wiele godzin dziennie, ale nie tylko dla nich. Dzięki nowoczesnym systemom elektronicznym ogrzewaniem postojowym można nimi sterować, a nawet je programować.
Producent urządzeń Webasto ? znanej na rynku marki systemów ogrzewania postojowego ? oferuje kilka opcji sterowania elektronicznego. Jednym z nich jest nowoczesny timer MultiControl, który umożliwia wprowadzenie do programu trzech opcji uruchomienia agregatu. Pozwala to np. zaprogramować rozruch na pół godziny przed wyjściem do pracy, dzięki czemu na kierowcę będzie czekało auto z ciepłym wnętrzem kabiny.
Innym wariantem elektronicznego sterowania jest pilot o zasięgu do 1000 m. Urządzenie działa podobnie, jak elektroniczny kluczyk do zamków, pozwalając na zdalne włączenie lub wyłączenie instalacji. Z kolei urządzenia Telestart T100 HTM i moduł Thermo Call 4 stwarzają wiele dodatkowych możliwości wyboru funkcji. Dostępne opcje to m.in.:
- ustawianie poziomu ogrzewania,
- rozmrażanie szyb,
- sprawdzanie temperatury we wnętrzu pojazdu,
- obsługa systemu przez aplikację.
Jak ogrzewanie postojowe wpływa na samochód?
Poznanie zasady działania ogrzewania postojowego u wielu osób z pewnością rodzi pytanie, czy eksploatacja takiej instalacji jest kosztowna. Agregat do pracy potrzebuje przecież paliwa, a to w ostatnim czasie znacznie zdrożało. Dlatego ważnym pytaniem jest, ile benzyny czy oleju napędowego potrzeba do zasilenia ogrzewania.
Odpowiedź można uzyskać analizując zapotrzebowanie urządzenia Thermo Top Evo 4 marki Webasto. Model o mocy 4 kW w ciągu 30 minut spali ok. 0,2 litra paliwa. Należy jednak podkreślić, że rozgrzewany w tym czasie silnik będzie lepiej przygotowany do uruchomienia, co sprawi, że jego spalanie startowe będzie niższe. W efekcie zysk zrekompensuje benzynę wykorzystaną przez agregat.
Nieco mniej korzystnie przedstawia się montaż ogrzewania postojowego w przypadku akumulatora. Zużycie prądu przez agregat jest wprawdzie niewielkie, ale sporo go pochłania oryginalna wentylacja. Aby uniknąć problemów z rozładowanym akumulatorem, należy stosować zasadę, że czas pracy agregatu powinien być krótszy niż czas planowanej jazdy.
Czy montaż ogrzewania postojowego jest drogi?
Analizując korzyści z posiadania takiego systemu w samochodzie, warto też zastanowić się, ile kosztuje montaż Webasto. Ceny samych urządzeń do ogrzewania postojowego są bardzo zróżnicowane i zależą od przeznaczenia.
Przykładowo za model Thermo Pro 50 Eco Diesel 24 V przeznaczony do samochodów ciężarowych trzeba zapłacić prawie 6000 zł. Natomiast Thermo Top Evo 4 stworzony z myślą o samochodach osobowych to wydatek około 35000 zł.
Do kosztów sprzętu trzeba też doliczyć jego montaż. Za taką usługę trzeba zapłacić około 500 zł.
Szeroki wybór ogrzewania postojowego – ogrzewania.pl
Ogrzewanie postojowe Webasto ? dlaczego warto je wybrać?
Ogrzewanie postojowe to z pewnością dobry wybór zarówno do samochodu osobowego, jak i do ciężarówki czy autobusu.
Duży wybór modeli o różnych parametrach technicznych pozwoli na precyzyjne dopasowanie urządzenia do potrzeb i stworzenie komfortu termicznego na odpowiednim poziomie. Dodatkowe zalety to brak oszronionych szyb zimą czy ochrona silnika przed skutkami tarcia.
Systemy Webasto są proste w obsłudze, trwałe i niezawodne oraz tanie w eksploatacji!