Rosnące zaawansowanie techniczne współczesnych samochodów sprawia, że zdiagnozowanie nawet niewielkich usterek coraz częściej wymaga podłączenia auta do komputera, który odczyta ewentualne błędy. Nowoczesne testery diagnostyczne to profesjonalne narzędzia serwisowe umożliwiające sprawdzanie wielu parametrów współczesnych pojazdów, a tym samym usprawniające ich naprawy. Co ciekawe, w sprzedaży znaleźć można również prostsze urządzenia dedykowane zastosowaniom prywatnym.
Spis treści [ukryj]
Czym charakteryzuje się sprzęt wysoce profesjonalny?
Pomijając kwestię ceny, która może wynosić kilka tysięcy złotych ? w przypadku zaawansowanych technicznie testerów diagnostycznych wyposażonych w oprogramowanie umożliwiające sprawdzanie samochodów wielu marek, tego typu sprzęt oferuje również znacznie więcej funkcji niż proste urządzenia zaprojektowane z myślą o badaniu pojedynczego elementu lub sprawdzaniu pojazdów ściśle określonej marki. Profesjonalne testery diagnostyczne do warsztatu samochodowego, czyli tzw. diagnoskopy, prócz tradycyjnego połączenia przodowego, zwykle oferują również możliwość zdalnego łączenia się z komputerem pokładowym serwisowanego pojazdu ? oczywiście, jeśli został on wyposażony w funkcję łączności bezprzewodowej, na przykład przez Bluetooth. To wielofunkcyjne narzędzia, które umożliwiają nie tylko odczytywanie błędów, ale i ponowne kodowanie sterowników czy dopasowanie nowych elementów sterujących.
Urządzenia do zastosowań prywatnych
Podstawowym rodzajem testera diagnostycznego, w który może zaopatrzyć się praktycznie każdy kierowca, jest urządzenie przeznaczone do sprawdzania samochodowego akumulatora. Tani, elektroniczny tester akumulatora pozwoli na samodzielne sprawdzenie poziomu jego naładowania, a tym samym podpowie, kiedy akumulator należy podłączyć do prostownika, ewentualnie pozwoli upewnić się, czy jest on ładowany w prawidłowy sposób przez alternator. W sprzedaży znaleźć można również nieco bardziej zaawansowane testery diagnostyczne do zastosowań indywidualnych. To niewielkie komputery z funkcją odczytu i kasowania niektórych błędów, umożliwiające odczyt wielu parametrów w formie wykresów, pozwalające wykonać test sondy lambda czy sprawdzić inne samochodowe komponenty.
Choć wielu z nas elektroniczne urządzenia diagnostyczne kojarzą się wyłącznie z wyspecjalizowanymi serwisami samochodowymi, to jednak w praktyce tego typu sprzęt, zwłaszcza prostsze modele testerów w cenie maksymalnie kilkuset złotych, z powodzeniem można stosować także indywidualnie ? do diagnostyki i prostych napraw prywatnego lub firmowego samochodu.