Interesuje Cię, co to jest tranzyt? To pojęcie, które ściśle związane jest z branżą transportu, spedycji i logistyki. Tranzyt ma kilka rodzajów i odbywa się na wielu dokładnie opisanych procedurach. Jeśli chcesz wiedzieć, co to jest tranzyt, dobrze trafiłeś. Zebraliśmy najważniejsze informacje o tranzycie, aby rozjaśnić temat każdej zainteresowanej osobie.
Spis treści
Co to jest tranzyt?
Podstawowym elementem TSL jest tranzyt, którego nazwa wielu osobom nie wiele mówi. Jest to jednak bardzo istotna część całego transportu. Tranzyt to inaczej mówiąc transport towaru przez terytorium kraju, w którym nie ma żadnego punktu załadunku albo rozładunku. To dlatego tranzyt odbywa się praktycznie przy każdym transporcie na dłuższe dystanse, np. gdy dochodzi do przewożenia towarów pomiędzy Polską a Hiszpanią, krajami tranzytowymi będą Niemcy i Francja.
W jaki sposób regulowany jest tranzyt?
Gdy dowiedzieliśmy się już, co to jest tranzyt, warto poznać szczegóły jego regulacji. Istotne jest to, że tranzyt regulowany jest wieloma przepisami prawnymi. Na szczególną uwagę zasługują umowy międzynarodowe, np. Konwencja i Statut o wolności tranzytu oraz Konwencja o handlu tranzytowym krajów bez dostępu do morza. Aby go poprawnie wykonać, jednocześnie nie narażając się na konsekwencje prawne i finansowe, należy zadbać o odpowiednią dokumentację, chociaż ta na terenach wielu krajów jest ograniczona do minimum, tak aby umożliwić sprawne funkcjonowanie firmom transportowym. To przez to, że przewóz transportowy dotyczy często ładunków, które nie podlegają polityce handlowej, dzięki czemu są zwolnione z przewozowych opłat celnych. Przez to tranzyt ma dużą swobodę działania głównie na terenie Unii Europejskiej. Widoczny jest gołym okiem na praktycznie każdej autostradzie, po której swobodnie jeżdżą pojazdy przewożące towar między różnymi krajami.
Jakie są procedury tranzytowe?
W tranzycie ważnym pojęciem jest MRW, czyli oznaczenie transportu międzynarodowego. Wymaga go procedura tranzytu, ponieważ to on pełni funkcję ewidencyjną, która pozwala na skuteczne i szybki zidentyfikowanie czynności przewozowych. Numer MRW jest wymagany przy każdej procedurze tranzytowej, niezależnie od tego, czy krajowej, czy międzynarodowej. W Polsce wyróżniamy kilka procedur tranzytowych. Podstawową jest tranzyt krajowy. Dotyczy on sytuacji, w których towary spoza terytorium Polski są transportowane między konkretnymi składami celnymi czy też mają one trafić do kraju, jako do punktu docelowego.
Znaną procedurą tranzytową jest międzynarodowa konwencja TIR z 14 listopada 1975 roku. Dotyczy ona transportu towarów, które przekraczają, chociaż jedną granicę celną. Często mówi się również o procedurze WTP, która dotyczy tranzytu wewnętrznego. Mimo dość wymownej nazwy, która może budzić skojarzenia z wewnętrznymi transportami krajowymi, WTP dotyczy transportu pomiędzy krajami należącymi do Unii Europejskiej oraz EFTA (Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu).
Jak przygotować się do tranzytu?
Mówiliśmy o tym, że sam w sobie tranzyt na terenie UE jest bardzo uproszczony, ponieważ mimo wielu ustaw i umów nie ma on ściśle określonych zasad, których trzeba przestrzegać przy każdym tranzycie. Warto jednak wiedzieć, że jest kilka konkretnych czynności, które trzeba wykonać, aby przygotować się do tranzytu.
Najlepiej, aby zajmowały się nim doświadczone agencje celne, firmy spedycyjne albo logistyczne. Do tranzytu należy przygotować odpowiednie dokumenty oraz wykazać się znajomością prawa w innych krajach. Po wjechaniu na terytorium innego państwa można spotkać się z różnymi blokadami, np. dotyczącymi zakazu przewodu danego towaru bądź nieodpowiedniej maszyny przeznaczonej do tego zadania. Istotne jest to, aby przed tranzytem przygotować odpowiednią dokumentację, aby kierowca w razie potrzeby mógł udowodnić bez problemu to, dokąd i z czym jedzie.
Artykuł powstał we współpracy z Prilo.com – transport samochodów.