Alternator ? to urządzenie, bez którego ani samochód, ani motocykl nie ruszy. Generalnie odpowiada za generowanie tak zwanego prądu przemiennego. Prąd przemienny służy z kolei do napędzania pojazdów spalinowych. Jest on wykorzystywany do uruchamiania układu zapłonowego, czujników bezpieczeństwa, a im więcej elektryki jest wykorzystywanej w pojeździe, tym więcej prądu potrzeba, aby pojazd działał skutecznie i bezpiecznie. Alternator magazynuje prąd w akumulatorze. Alternatywą akumulatora jest prądnica prądu stałego, jednak nie jest ona tak wydajna ? w porównaniu do niej, alternator pracuje efektywniej już od niewielkich wartości obrotowych.
Historia i budowa alternatora
To urządzenie zostało wynalezione przez Nikola Teslę, powstało w 1891 roku i jest w użytku powszechnym do dnia dzisiejszego. Co więcej, nic nie wskazuje na to, aby rolę alternatora w najbliższym czasie miało zastąpić inne urządzenie. Budowa tego urządzenia dla osoby, która pierwszy raz widzi na oczy takie urządzenie, może wydawać się skomplikowana. W jego skład wchodzi najbardziej widoczne koło pasowe, następnie można zauważyć pasek klinowy lub wielorowkowy. Niewidoczne dla gołego oka przed rozkręceniem urządzenia są takie elementy, jak wirnik, stojan, zespół prostowniczy, szczotkotrzymacz ze szczotkami, regulator napięcia oraz wentylator.
Alternator samochodowy rozpoczyna swoje działanie w momencie przekręcenia kluczyka w stacyjce. Koło pasowe jest napędzane przez pasek, to z kolei wprawia w ruch wirnik, co skutkuje wytworzeniem pola magnetycznego pomiędzy stojanem a magnesem będącym częścią wirnika. Szczotki przekazują prąd na pierścienie ślizgowe wzbudzając alternator. To właśnie sprawia, że alternator tworzy niezbędny prąd zmienny.
Jak działa alternator
Alternator jest konieczny w parze z akumulatorem, przede wszystkim dlatego, że jeśli energia nie będzie przekazywana do akumulatora, to po stosunkowo krótkim czasie jazdy wyłącznie z włączonymi światłami energia wyczerpie się całkowicie i w tej sytuacji ponowne uruchomienie samochodu okaże się niemożliwe. Działanie alternatora w aucie sprawdza się za pomocą miernika w postaci woltomierza. Zaczyna się od sprawdzenia wartości napięcia przekazywanego z akumulatora bez uruchamiania silnika. Poprawna wartość na woltomierzu powinna wynieść 13 V. Następnie, po uruchomieniu silnika i jego kilkuminutowej pracy, dokonuje się kolejnego pomiaru napięcia, które ponownie dla poprawnej pracy alternatora powinno wynosić ponad 13 V.
Dobry alternator i akumulator w pojazdach takich jak motocykle czy samochody to gwarancja równej i długotrwałej pracy silnika. Warto inwestować w tego typu urządzenia wysokiej jakości, które posłużą nam długie lata. Wygląd alternatora może się różnić w zależności od modelu pojazdu, napięciem oraz natężeniem prądu. Do jednego, tego samego modelu samochodu może pasować więcej alternatorów niż jeden ? będą wyglądały podobnie w swojej konstrukcji, ale mogą różnić się znacząco parametrami, jakością, jak i ceną. W zdecydowanej większości przypadków alternator jest wzbudzany zewnętrznie, ale zdarzają się też i samowzbudne. W sprawie doboru alternatora do naszego pojazdu polecamy skorzystać z usług sklepu z alternatorami.