Kierowanie motocyklem nierzadko wiąże się z pewnymi utrudnieniami. W zależności od konstrukcji pojazdu oraz wybranych ubrań, dolna część pleców i nerki mogą pozostać nieosłonięte. Nadmierne pochylenie, zbyt krótka kurtka zbyt niska temperatura mogą prowadzić do przemarznięcia nerek czy doświadczenia tzw. korzonków. Przez pewien czas poruszamy się w pozycji nienaturalnej, wykonując codzienne czynności jak osoby z ograniczeniem ruchowym. Może się to zdarzyć, gdy zaczynamy jazdę w upale, wracamy w chłodzie i przez nieuwagę, zapominamy zabrać ocieplacz.
Jaki pas nerkowy na motor?
Na rynku dostępnych jest wiele typów pasów: najczęściej są one wykonane ze skóry lub neoprenu. Zapięte na rzep lub paski z klamrą. Wszystkie charakteryzują się stosunkowo niską przepuszczalnością powietrza, co zapobiega przeciąganiu i wyziębianiu wcześniej wspomnianych części ciała.
Wybierając pas nerkowy na motocykl, warto zastanowić się, w jakiej pozycji jeździmy. W przypadku jazdy wyprostowanej, jak na chopperze, skórzany pas będzie odpowiedni, jednak w pozostałych przypadkach polecam neoprenowy. Lepiej dostosowuje się do kształtu ciała i lepiej odprowadza pot. Ponadto, zdecydowanie łatwiej go założyć, zwijać w rulon i schować do plecaka / schowka. Pas nerkowy to element wyposażenia, który zawsze warto zabrać w podróż. Nawet jeśli zapomnimy podpinki, pomoże utrzymać ciepło, nie zajmuje wiele miejsca i kosztuje niewiele (średnio 30-300 zł).
Pas nerkowy ? jak go nosić?
Podczas jazdy na motocyklu, pas nerkowy powinien chronić obszar wokół nerek. Powinien zapobiegać oziębianiu przez wiatr i chronić przed drganiami. To od nas zależy (oraz od typu pasa), czy włożymy pas pod spodnie, czy na spodnie. Ważne, aby było wygodnie. Jeśli mamy ze sobą również plecak na motor, pas nerkowy zdecydowanie pomoże odciążyć plecy. Często można spotkać połączenie ochraniacza pleców i pasa – często żółw motocyklowy na szelkach ma wbudowany pas nerkowy.
Dobrze dobrany pas nerkowy uciska okolicę brzucha i organy wewnętrzne, chroniąc je przed drganiami podczas jazdy. Poprawia to komfort jazdy i zapobiega nudnościom, zawrotom głowy podczas długich podróży, szczególnie na nierównych drogach. W przypadku ewentualnego upadku, pasy nerkowe chronią brzuch i dolną część kręgosłupa przed skutkami uderzenia i otarciami. Co równie ważne, odciąża mięśnie, ścięgna i plecy. W rezultacie są one mniej narażone na obciążenia i zmęczenie. Pas nerkowy w pewnym sensie koryguje pozycję, pomaga utrzymać prawidłową postawę i ułatwia utrzymanie dolnej części pleców w odpowiednim ułożeniu. To ułatwia trzymanie dłoni szeroko na kierownicy…
Pas nerkowy jest świetnym rozwiązaniem dla pasażera/pasażerki, szczególnie na motocyklach sportowych i wszędzie tam, gdzie towarzysz podróży ma niewygodną pozycję. Czasem warto zastanowić się, czy nie zastosować go także w przypadku dwuczęściowego kombinezonu skórzanego. Mimo że większość z nich ma suwaki do spięcia kurtki ze spodniami, zdarza się, że połączenie nie jest idealne i „podwiewa” wewnątrz kurtki. Pas rozwiąże ten problem.
Pas nerkowy ? ile kosztuje?
Pas nerkowy kosztuje od 30 do 300 złotych. Tutaj nie ma co się zastanawiać ? tanie pasy sprawdzą się tak samo dobrze jak drogie. Zwróć jednak uwagę na takie szczegóły, jak jakość rzepów lub jakość wykończenia. Istnieją także pasy przewiewne (szczególnie polecane np. do treningu motocross), czy pasy z dodatkową podpinką ocieplającą (takie będą droższe). Skórzany pas nerkowy także będzie droższy.