Planując budowę floty pojazdów transportowych, trzeba przeanalizować plusy i minusy wszystkich dostępnych rozwiązań. Ciągnik siodłowy jest jednym z najczęściej wybieranych, warto więc przyjrzeć się mu w pierwszej kolejności. W niniejszym artykule postaramy się nakreślić sylwetkę maszyny i jej najważniejsze zalety.
Spis treści
Ciągniki siodłowe ogólnie
To potężny pojazd, którego zadaniem jest transportowanie naczepy o dużej ładowności. W przypadku ciągników siodłowych mowa o tak zwanym siodle, na którym opierają się naczepy pozbawione przednich kół. Owe siodło umieszczone jest oczywiście w tylnej partii ciągnika, co siłą rzeczy jest niezbędne, aby mógł on pracować razem z naczepą. Świetnym przykładem takich maszyn są chociażby ciągniki siodłowe firmy DAF, a bezawaryjny daf xf 105 jest szczególnie popularny.
Interesujące jest to, że połączenie naczepy z ciągnikiem nie jest sztywne. Oznacza to, że ładunek ma możliwość wykonania skrętów niezależnie od ciągnącej go maszyny. Ta właściwość ma dość spore znaczenie podczas ciasnych manewrów. Pole zakrętu maszyny też jest dzięki temu większe.
Inne zalety
Oprócz lepszej manewrowości bardzo dużą zaletą takich rozwiązań jest to, że są one uniwersalne. Istnieje bowiem jeden standard wspólny dla wszystkich producentów zarówno ciągników, jak i naczep. Dlatego wybór tego typu sprzętu jest tak atrakcyjny. Pozwala przedsiębiorcom zamontować dowolną naczepę do siodła pojazdu, co redukuje koszty oraz wpływa na elastyczne zarządzanie wyposażeniem.
Nie bez znaczenia również jest fakt, że konstrukcja siodła nie wymaga wiele wysiłku, aby poprawnie zamontować przyczepę. Samochody ciężarowe tego typu mogą więc być obsługiwane przez jedną osobę. Dobre ciągniki siodłowe z holandii na przykład są też stosunkowo łatwe w naprawie. Duża dostępność części zamiennych i ogólnie prosta konstrukcja siodeł sprawia, że maszyny z tego segmentu aż się proszą o to, aby stać się częścią twojej firmy.
Rodzaje ciągników siodłowych
Biorąc pod uwagę zalety praktyczne ciągnika siodłowego, nie powinien dziwić fakt, że jego zastosowanie w branży transportowej jest bardzo szerokie. W związku z tym na rynku są głównie dwa typy takich pojazdów. Jeśli potrzeba przewieźć stosunkowo małe ładunki, sprawdzą się ciągniki na dwie osie, które według przepisów mogą ważyć łącznie z naczepą 42 tony. Ciągniki 3-osiowe tymczasem mogą osiągnąć wynik 44 ton. Nowsze modele posiadają też mechanizmy hydrauliczne, które usprawniają wyładowanie paliwa lub gazu i tym samym są bezpieczniejsze. Jeśli natomiast istnieje konieczność transportu naprawdę sporych ładunków, trzeba zaopatrzyć się w ciągnik balastowy, który ma możliwość ciągnięcia wieloosiowych przyczep.
Ile kosztują używane ciągniki siodłowe?
Siłą rzeczy cena ma duże znaczenie przy wyborze ciągnika siodłowego. Nie da się jednak wskazać jakiejś przybliżonej wartości. Podobnie jak w przypadku samochodów osobowych, i rynek wtórny maszyn siodłowych jest bardzo bogaty w różne modele firm mercedes, scania, volvo albo wspomniany wcześniej bezawaryjny daf xf 105, który można znaleźć już za ok 14 000 euro bez VAT. Cena ta, oczywiście, nie zawiera naczepy. Niemniej to dość małe pieniądze w porównaniu do innych ciągników siodłowych, które bywają ponad dwukrotnie droższe. Warto też wspomnieć, że DAF to maszyny często sprowadzane z krajów niderlandzkich, co raczej dobrze świadczy o ich stanie technicznym. W każdym razie, dzisiaj nie jest trudno wybrać najbardziej odpowiedni model do swoich potrzeb oraz budżetu, którym się dysponuje.