Każdy doskonale wie, że opony motocyklowe odgrywają ogromną rolę w czasie jazdy, ponieważ stanowią nasz punkt styku z drogą, dlatego też dobranie odpowiednich opon ma ogromne znaczenie. Wybierając opony, powinniśmy brać pod uwagę nie tylko typ motocykla, jaki posiadamy, ale również styl jazdy, jaki preferujemy.
Spis treści
Rodzaje opon do motocykla
Poniżej opiszemy podstawowe rodzaje opon motocyklowych ze względu na charakter motocykla i rodzaj nawierzchni, po której ma się on poruszać.
Opony do motocykla turystycznego – to szeroka kategoria, która charakteryzuje się dobrą kierowalnością na suchej i mokrej nawierzchni. Tego typu opony pomyślane są o długiej jeździe, mają dawać wysoki komfort podróżowania. Producenci pomyśleli w tym segmencie o motocyklistach mających sportowe zacięcie i mają w ofercie opony sportowo – turystyczne o podniesionych możliwościach prędkościowych.
Opony do choppera – są wytrzymałe i odporne na długotrwałe użytkowania i uszkodzenia. Liczy się w nich to, by dawały jak największy komfort jazdy, nie generowały dużego hałasu podczas toczenia i były niezawodne w czasie długich podróży.
Opony do oldtimerów – są to specyficzne opony, ponieważ mają zarówno oddać ducha zabytkowych pojazdów, a z drugiej strony być nowoczesne jak i bezpieczne. Liczy się w nich komfort i niezawodność.
Opony do motocykli sportowych – są to opony pomyślane o codziennym użytkowaniu oraz bezpieczeństwie w czasie wypadu na tor wyścigowy. Kładzie się w nich nacisk na stabilność podczas pokonywania zakrętów z dużymi prędkościami, ich konstrukcja jest przemyślana głównie pod kątem jazdy z dużymi przechyleniami. Profil tych opon jest bardziej zaokrąglony niż w modelach opon do turystycznych motocykli, mieszanka jest miękka i przez to zapewnia lepszą przyczepność.
Opony do motocykli wyścigowych – tworzone są z myślą o wysokich osiągach, muszą zapewniać sterowność, stabilność i dużą przyczepność motocykla. Są mocno zaokrąglone, mają miękkie mieszanki. Wiele z tych opon ma skrót NHS, czyli Not For Highway Service, nie do użytku na drogach publicznych. Są to opony typowo na tor wyścigowy. Często są bez żadnych rowków i lameli, dzięki czemu bardzo mocno kleją się do nawierzchni, ale są nieodpowiednie na mokry tor.
Opony enduro i cross – są to uniwersalne opony nie tylko na asfalt, ale też na teren. W zależności od tego jak często zjeżdżamy z asfaltowych tras, tak możemy dobrać ogumienie w tym segmencie pod siebie. Motocykliści jeżdżący tylko poza asfaltem mogą w tej kategorii wybrać opony crossowe, które są wytrzymałe i mają agresywny bieżnik, dostosowany do jazdy terenowej.
Właściwości opon do motocykla
Opony motocyklowe zbudowane są z:
- szkieletu – inaczej karkasu lub osnowy, zbudowanego z bardzo wytrzymałego materiału, który nadaje oponie kształt i daje jej wytrzymałość
- bieżnika – odprowadzającego wodę, piach, zanieczyszczenia i dającego odpowiednie właściwości trakcyjne
- ścianek bocznych – mających dużą odporność na odkształcenia, będących najcieńszym elementem
Pod względem budowy opony dzielimy na:
- diagonalne – prosta budowa, duża odporność na czynniki zewnętrzne, prędkość max. 240 km/h
- diagonalne opasane – wzmacniana budowa, bardziej stabilne
- radialne – przeznaczone dla szybkiej jazdy, bardziej odporne na wzrost temperatury i siłę odśrodkową
Dodatkowo opony dzielimy na przednie i tylne, a to wiąże się z takimi parametrami jak: szerokość opony, profil opony, średnica w calach, indeks nośności.
Styl jazdy a wybór odpowiednich opon do motocykla
Jeśli potrzebujemy opony do jazdy szosowej, bez dużych prędkości, motocyklem o niewielkich możliwościach to możemy wybrać coś z klasy ekonomicznej. Do tej półki możemy zaliczyć opony Nankang, Sawa czy Journey. Polecane są dla początkujących kierowców, którzy są mało wymagający i nie jeżdżą z dużymi prędkościami.
Jeśli jesteś już nieco bardziej doświadczonym motocyklistą, podróżujesz z większymi prędkościami i potrzebujesz czegoś bardziej profesjonalnego, to powinieneś wybrać opony ze średniej półki cenowej, coś z firm Mitas, Maxxis czy Duro.
Dla najbardziej wymagających motocyklistów przeznaczone są produkty premium z takich koncernów jak Michelin, Continental, Pirelli, Dunlop, czy Metzeler. Tego typu opony gwarantują bardzo dobre osiągi, niezawodność i długi okres użytkowania.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze opon do motocykla
Dobierając opony nowe do motocykla, musisz znać jego markę, model oraz pojemność silnika. W konfiguratorach, znając te parametry, będziesz miał zaproponowane odpowiednie ogumienie z różnych firm, pod względem sezonowości, indeksów i ceny. Twoim zadaniem będzie dobranie opon w zależności od Twojego stylu jazdy i potrzeb. Konfigurator dobierze modele najlepiej dopasowane do Twojego motocykla. Jeśli kupujesz oponę nową, pamiętaj, że opona, która przeleżała w magazynie 3-4 lata jest nadal w pełni zdatna do użytkowania.
Kupowanie opon używanych jest dużo trudniejszym zadaniem. Najważniejszy w nich jest stan i głębokość bieżnika oraz owalny kształt opony, przy oponach sportowych. Guma nie może być sparciała i mocno poprzecierana, a opona nie powinna być użytkowana dłużej niż trzy do czterech lat. Sprawdź więcej na opony motocyklowe Readytoride.