Przeguby należą do elementów niezbędnego wyposażenia samochodu. Zużyty lub uszkodzony przegub to brak możliwości kontynuowania jazdy. Wyróżniamy przeguby zewnętrzne i wewnętrzne. W poniższym artykule zajmiemy się omówieniem tego drugiego, ze szczególnym naciskiem na objawy niesprawności i sposoby sprawdzania, czy przegub działa prawidłowo.
Spis treści
Przegub wewnętrzny i zewnętrzny
Przegub to niewielki element przymocowany do półosi, który łączy koło ze skrzynią biegów. Głównym zadaniem tych części jest przenoszenie siły właśnie ze skrzyni biegów bezpośrednio na koła. Innymi słowy, nie ma mowy o przenoszeniu napędu na koła, a tym samym kontynuowaniu jazdy, bez sprawnych przegubów.
Na każdej półosi występują dwa rodzaje przegubów. Jednym z nich jest model zewnętrzny, czyli zlokalizowany bliżej koła. Natomiast przegub wewnętrzny to ten znajdujący się bliżej skrzyni biegów. Oba mają duże znaczenie i dają podobne objawy awarii. Na podobnych zasadach przebiega też proces sprawdzania sprawności tych elementów. Niemniej przeguby wewnętrzne zwykle dają o wiele intensywniejsze objawy awarii i zużycia.
Po czym poznać, że przegub wewnętrzny nie działa prawidłowo?
Samodzielne skontrolowanie stanu przegubu jest bardzo trudne do przeprowadzenia. Zadanie to lepiej zostawić fachowcom. Niemniej jednak kierowca może zorientować się, że przegub wewnętrzny nie działa dobrze, obserwując zachowanie samochodu. Otóż luzy na przegubie, a także uszkodzenie mechaniczne czy zwyczajne zużycie tego elementu, dają ewidentne objawy.
Przede wszystkim jeśli przegub wewnętrzny jest uszkodzony, kierowca odczuwa nieprawidłową pracę kierownicy. Odczuwalne są silne opory na zakrętach, zwykle w jedną stronę. Co więcej, występują silne drżenia kierownicy. Natomiast podczas przyspieszania kierowca słyszy specyficzny dźwięk z okolic półosi. Podobnie już podczas ruszania odczuwalne są dźwięki, zwykle przypominające stukanie. Każdy z tych objawów sugeruje, że przegub nie działa sprawnie, zatem konieczna jest wizyta w warsztacie
Profesjonalne sprawdzanie przegubu
Istnieje sposób, aby upewnić się, czy przegub działa prawidłowo. Niemniej w tym celu trzeba zdemontować półoś, co stanowi poważny zabieg, wymagający dużej wiedzy i fachowego sprzętu. Specjaliście wystarcza zwykle spojrzenie, aby określić stan przegubu. Ponadto może też wykonać naprzemienne pokręcanie przegubem i półosią w celu wyczucia ewentualnych luzów. Jeśli rzeczywiście występują, nie pozostaje nic innego, jak wymiana przegubów po obu stronach półosi.