Automatyczna skrzynia biegów czy manualna? Wybór należy do każdego kierowcy z osobna, w zależności od komfortu jazdy, czy też przyzwyczajeń indywidualnych. Kierowcy przesiadający się z auta z manualną skrzynią na „automat” muszą przede wszystkim przyzwyczaić się do braku klasycznego sprzęgła i nie używania lewej nogi podczas jazdy. Sprzęgło jest w jednym pedale z hamulcem. Bardzo rzadko zdarzają się również awarie automatycznej skrzyni biegów. co jest dodatkowym atutem. Czy zatem auta ze skrzynią manualną powoli „odchodzą do lamusa”?
Spis treści
Automatyczne skrzynie biegów – lepsze rozwiązanie dla kierowcy?
Praktycznie każda marka samochodu wyposażona jest w innego rodzaju skrzynię automatyczną. Automatyczne skrzynie biegów dzieli się na: klasyczne, skrzynie bezstopniowe i skrzynie dwusprzęgłowe. Samochód z „automatem” posiada biegi oznaczone literami: P(Park) – postój, R(Reverse) – wsteczny, N(Neutral) – „luz” oraz D(Drive) – jazda do przodu, które odpowiadają za dane działanie podczas jazdy. Ich budowa jest znacznie bardziej skomplikowana od skrzyń manualnych, dlatego tak ważne jest umiejętne korzystanie.
Skrzynia manualna lepsza od automatycznej skrzyni biegów?
Do automatycznej skrzyni biegów trzeba się przyzwyczaić, by szybko nie spowodować awarii lub co gorsza – usterki. Jednak o tym, który rodzaj skrzyni jest lepszy powinien zadecydować kierowca indywidualnie. Serwisowanie i naprawa automatycznych skrzyń biegów jest też nieco droższa, niż naprawa skrzyń manualnych. Spowodowane jest to faktem, iż automatyczną skrzynię biegów można zdiagnozować dopiero po zdemontowaniu jej z samochodu. Dlatego na ten rodzaj skrzyni powinni decydować się kierowcy pewni utrzymania pod kątem finansowym. Dlatego też naprawa skrzyń biegów i jej ewentualne koszty to jeden z ważniejszych aspektów podczas wyboru samochodu z danym rodzajem skrzyni.
Wymiana oleju w samochodach z automatyczną skrzynią biegów
Samochody wyposażone w automatyczną skrzynię biegów szybciej zużywają olej. Dlatego znacznie częściej należy zadbać o jego wymianę dla bezpieczeństwa i prawidłowego funkcjonowania. Bezstopniowe skrzynie powinny mieć wymieniany olej już po 30 tys. przejechanych kilometrów. Regenerację skrzyń biegów w „automacie” powinno się dokonywać u mechaników posiadających zaawansowany sprzęt.
Nieumiejętna zmiana przełożenia, zbyt rzadka wymiana lub wyciek oleju to najczęstszy problem doprowadzający do uszkodzenia. Skrzynia automatyczna zapewne jest łatwiejsza w obsłudze, ale to nie znaczy, że równie prosto ją utrzymać w długotrwałym działaniu.