Zawieszenie w samochodzie jest jednym z ważniejszych elementów, które mają olbrzymi wpływ na komfort i prowadzenie pojazdu. Niewiele osób wciąż jednak wie, że to amortyzatory wpływają na poprawne działanie zawieszenia. Jazda z uszkodzonym elementem może być bardzo niebezpieczna, dlatego dobrze jest znać kilka ważnych informacji na ich temat.
Spis treści
Dlaczego od amortyzatorów zależy bezpieczeństwo?
Amortyzatory samochodowe mają za zadanie przede wszystkim utrzymać stały kontakt koła z powierzchnią drogi. Nie oznacza to jednak, że amortyzator przez cały czas dociska koło do drogi. Dzięki tej części samochód zachowuje odpowiednią stateczność, zwłaszcza w przypadku gwałtownych i niebezpiecznych manewrów. Przyczepność ma kluczowe znacznie także w przypadku zaawansowanych systemów bezpieczeństwa znajdujących się w pojeździe. Zalicza się do nich między innymi: układ zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania, układ zapobiegający poślizgowi kół napędzanych ASR, a także układ przeciwpoślizgowy ESP. Jeśli koło będzie traciło przyczepność od powierzchni poprzez słabe amortyzatory, może to prowadzić do przesyłania, przez czujnik prędkości obrotowej do komputera, fałszywych sygnałów. Amortyzatory służą również do tłumienia drgań z drogi, aby te nie przenosiły się na nadwozie auta. Taka funkcja sprawia, że można podróżować w większym komforcie. Dużo zależy tu jednak też od klasy i modelu auta. W tańszym tłumienie będzie zacznie mniejsze niż w droższym. Dodatkową funkcją amortyzatorów jest niwelowanie wahania i drgania sprężyn zawieszenia. W nowoczesnych autach często instaluje się amortyzatory adaptacyjne. Można nimi kierować za pomocą przycisku i zmieniać charakterystykę tłumienia. Auto dopasowuje się wtedy do upodobań kierowcy i może być albo miękkie i komfortowe, albo twarde i sportowe.
Jakie są rodzaje i budowa amortyzatorów?
Amortyzator samochodowy działa na zasadzie ściskania i rozciągania swojej powierzchni. Przy ruchu koła do góry zaciska się, a przy ruchu koła do dołu, rozciąga. Taka praca wcale nie jest łatwa, dlatego ten element może ulegać szybkiej eksploatacji. Górne amortyzatory mocuje się do nadwozia lub, w przypadku aut terenowych i dostawczych, do ramy. Przy autach osobowych amortyzator znajdzie się koło wahacza zawieszenia. Zazwyczaj w zawieszeniach przednich można spotkać się z połączeniem amortyzatora w jedną całość ze sprężyną. Co ważne, amortyzator zawsze jest montowany wyłącznie pionowo. Na budowę amortyzatora składają się części takie jak: osłona zewnętrzna, rura zewnętrzna, cylinder roboczy, prowadnica tłoczyska, komora olejowa wyrównawcza, przestrzeń kompensacyjna między cylindrem roboczym a rurą zewnętrzną, zawór denny, komora powietrzna, uszczelka łożyska oraz ciecz robocza. Warto pamiętać, że zużyte amortyzatory wydłużają drogę hamowania pojazdu i prowadzą do odrywania kół od podłoża. Amortyzatory w dobrej cenie można znaleźć wśród oryginalnych części zamiennych, gdzie kierowca dostanie również różnego rodzaju, niezbędne oleje samochodowe.