Yamaha YZF-R1 – motocykl klasy superbike firmy Yamaha, zaprezentowany po raz pierwszy na targach EICMA w Mediolanie pod nazwą kodową „08R”. Został on całkowicie nowo skonstruowany w celu podbicia rynku bezkompromisowych motocykli sportowych oraz zastąpienia już przestarzałego i nie cieszącego się zbytnią popularnością motocykla Yamaha YZF 1000 R Thunderace. Koncepcją modelu YZF-R1 była ekstremalność – był on bardzo lekki (177 kg), a zarazem bardzo mocny (150 KM). W połączeniu z dopracowaną aerodynamiką uzyskano motocykl, któremu pod względem osiągów nie dorównywał wówczas żaden inny.
Na potrzeby tego modelu skonstruowano zupełnie nowy, ważący zaledwie 65,3 kg silnik R4 – o 9,5 kg lżejszy, a zarazem krótszy od silnika zastosowanego w Thunderace. Z początku planowano użycie silnika V4, lecz ze względu na niższy oraz bardziej wysunięty do przodu środek masy YZF-R1 otrzymał silnik rzędowy.
Yamaha YZF-R1 dane techniczne:
Silnik:
Pojemnosa skokowa: 998
Moc kW/KM przy obr/min: 110/150 przy 10000
Moment obrotowy Nm przy obr/min: 108 przy 8500
Budowa, liczba cylindrĂłw: rzedowy, czterocylindrowy
Srednica cylindra / skok t3oka (mm): 74/58
Stopień sprężania: 11,8
Rodzaj rozrzadu, liczba zaworĂłw: DOHC 5
Gaznik: liczba, srednica przelotu mm: 4 Mikuni, 40
Liczba biegów: 6
Podwozie:
Rama: budowa, materia3: otwarta boczna, aluminiowa
Skok zawieszenia przĂłd/ty3 mm: 135/130
Hamulce przód/ty3: podwójny tarczowy/tarczowy
Rozmiar ogumienia przĂłd: 120/70 ZR 17
Roamiar ogumienia ty3: 190/50 ZR 17
Masa i wymiary:
Rozstaw osi mm: 1395
Wysokosa siedzenia mm: 815
Masa własna kg: 177
Osiagi:
Przyspieszenie 0-100km/h s: 3,2
Predkosa maksymalna km/h: 270
Zużycie paliwa l/100km: 4,7
Yamaha YZF-R1 2009 film video: