Olej silnikowy jest bardzo ważnym elementem sprawnie działającego układu smarowania. Odpowiada on za utrzymanie wszystkich części silnika w dobrym stanie. Istotną rolę odgrywa jego ilość i jakość, ale także ciśnienie. O tym, czy ma ono odpowiednią wartość informuje kierowcę kontrolka znajdująca się najczęściej na tablicy rozdzielczej. Co warto wiedzieć na jej temat?
Spis treści
Kiedy kontrolka się zapala?
Odpowiednie nasmarowanie wszystkich elementów silnika jest kluczowym czynnikiem, wpływających na jakość ich działania oraz brak awarii. Olej silnikowy zapobiega zacieraniu się współpracujących ze sobą części, odprowadza z nich nadmiar ciepła, a także oczyszcza z ewentualnych zabrudzeń. W momencie, gdy jego ciśnienie jest zbyt niskie, zapala się czerwona kontrolka, informująca kierowcę o zaistniałym problemie. Punktem odcięcia jest ciśnienie 35 kPa – jeśli ciśnienie spadnie poniżej tej wartości, lampka się zaświeca.
W prawidłowo działającym układzie, kontrolka powinna się zapalić tuż po przekręceniu kluczyka w stacyjce i uruchomieniu samochodu. W tym momencie pompa jeszcze nie generuje ciśnienia, zatem jego wartość jest zerowa, a zaświecenie się lampki, oznacza że czujnik oraz wszystkie elementy systemu funkcjonują prawidłowo. Gdy silnik zaczyna pracować, ciśnienie oleju wzrasta, co powoduje wygaszenie kontrolki.
Może się zdarzyć, że sygnalizator zapali się podczas jazdy lub po uruchomieniu silnika wcale nie zgaśnie. Oznacza to pojawienie się awarii i wiąże się z koniecznością możliwie jak najszybszego wygaszenia pojazdu.
Co robić, gdy kontrola się świeci?
W sytuacji, gdy czujnik ciśnienia oleju silnikowego zaświeci się podczas jazdy, należy niezwłocznie zjechać z trasy i wezwać pomoc drogową. Przyczyn awarii może być wiele, nie każda z nich jest groźna, jednak aby odkryć, co spowodowało usterkę, konieczny jest przegląd samochodu u mechanika lub dobrego diagnosty. W przypadku dalszej jazdy ze źle nasmarowanym silnikiem, istnieje ryzyko jego zatarcia i nawet spowodowania wypadku.
Tak samo, jeśli po uruchomieniu silnika sygnalizator nie przestaje świecić się na czerwono, nie należy podejmować prób jazdy, tylko skontaktować się z mechanikiem w celu kontroli pojazdu.
Przyczyny awarii
Przyczyn niskiego ciśnienia oleju silnikowego może być wiele. Jedną z łatwiejszych do usunięcia jest niski poziom oleju w układzie, który może być spowodowany jego wyciekiem. Wówczas konieczne jest sprawdzenie i uszczelnienie źródła wycieku oraz uzupełnienie braków. Inną możliwością jest awaria pompy, która nie wytwarza już odpowiedniego ciśnienia, większego niż 35 kPa, co powoduje uruchomienie sygnalizatora. Awarii może ulec także sam czujnik ciśnienia oleju, który może powodować świecenie się kontrolki nawet, gdy silnik działa prawidłowo i ciśnienie w układzie także jest właściwe.
Należy również zwrócić uwagę na to, czy sygnalizator zapala się od razu po przekręceniu kluczyka. Jeśli nie, może to oznaczać awarię żarówki, czujnika ciśnienia lub przewodu, co także musi być jak najszybciej naprawione. Kontrolka ciśnienia oleju silnikowego jest bowiem jedną z kluczowych i jedyną, której zaświecenie się obliguje kierowcę do natychmiastowego przerwania jazdy. Musi zatem być sprawna, aby w razie faktycznej usterki układu smarowania, mogła od razu zasygnalizować problem.
Co oznacza migająca kontrolka?
Może zdarzyć się, że kontrolka będzie na zmianę zapalała się i gasła. Zazwyczaj taki objaw pojawia się w trakcie gwałtownie zachodzących zmian prędkości lub kierunku jazdy. Spowodowane jest to zbyt niskim poziomem oleju w misce olejowej, który pod wpływem działania sił odśrodkowych odpływa od przewodu ssącego, a pompa pobiera powietrze. Prowadzi to do naprzemiennego sygnalizowania zbyt niskiego i właściwego ciśnienia. W takiej sytuacji konieczne jest uzupełnienie oleju do optymalnego poziomu.
Świecąca się kontrolka ciśnienia oleju silnikowego nie zawsze oznacza poważną usterkę. Czasem wystarczy zwykłe uzupełnienie ilości oleju lub dokręcenie filtra. Nigdy nie należy jednak bagatelizować tego sygnału, ponieważ może on również oznaczać poważniejszą awarię. Zawsze warto w takiej sytuacji zgłosić się do mechanika, aby ustalić i naprawić przyczynę.