Elektryzujący warkot silnika i przyspieszenie, które wbija w fotel ? jazda sportowym samochodem to ogromna przyjemność i spora dawka adrenaliny. Silniki takich maszyn wymagają jednak o wiele większej ochrony niż te w małych miejskich samochodzikach. Jaki zatem olej silnikowy wybrać do sportowego samochodu, aby zapewnić jego napędowi odpowiednie smarowanie? Podpowiadamy!
Spis treści
Olej do sportowego samochodu ? zawsze syntetyczny
Obecnie na rynku dostępne są 3 rodzaje olejów silnikowych:
- syntetyczne (powstające w wyniku syntezy chemicznej);
- mineralne (powstające z rafinacji ropy naftowej);
- półsyntetyczne (będące połączeniem dwóch poprzednich).
Kierowcy samochodów sportowych powinni wybierać wyłącznie te pierwsze. Wyróżniają się one dużo większym zakresem temperatur, w jakich mogą pracować ? zachowują swoje właściwości zarówno przy bardzo niskich, jak i bardzo wysokich wartościach. Od lubrykantów mineralnych i półsyntetycznych różnią się budową pojedynczych cząsteczek. Ich molekuły są jednorodne ? dzięki temu, że mają podobny kształt i wielkość, ściślej pokrywają elementy silnika i wolniej wiążą się z tlenem. W efekcie oleje syntetyczne skuteczniej minimalizują siły tarcia, jakie działają na ruchome części napędu, i na dłużej zachowują swoje właściwości.
Kwestię rozróżniania olejów syntetycznych i niesyntetycznych komplikuje jednak polskie prawo, które dopuszcza możliwość pewnych przekłamań. Na rynku istnieją lubrykanty mineralne, które powstają z rafinacji ropy naftowej, ale ? przez to, że poddaje się je chemicznemu procesowi hydrokrakingu ? opisywane są jako syntetyzowane węglowodory. Aby mieć pewność, że wybrany olej zalicza się do syntetycznych, warto sprawdzić jego skład. Albo? postawić na produkty Liqui Moly. Wszystkie oleje tej niemieckiej marki, które określane są syntetykami, powstają w oparciu o bazę PAO ? w pełni syntetyczną, wytwarzaną w wyniku procesów chemicznych. Żadnych przekłamań i chwytów marketingowych!
Lepkość oleju do silnika samochodu sportowego ? czy bezwzględnie 10W-60?
Jeszcze do niedawna przyjmowało się, że w silnikach samochodów sportowych należy stosować oleje o podwyższonej w wysokich temperaturach lepkości, np. 20W-50 czy 10W-60. Wynikało to ze specyficznej budowy takiego napędu ? duże obciążenia cieplne wymagały pozostawienia większych luzów roboczych pomiędzy jego elementami. Współczesne jednostki są o wiele ciaśniej sparowane, co dopuszcza stosowanie olejów silnikowych o niższej lepkości, np. popularnego 5W-40.
Wybierając środek smarujący do sportowego samochodu, warto wziąć pod uwagę przede wszystkim to, co napisano w instrukcji producenta. Olej jest integralną częścią konstrukcji auta ? musi pasować do silnika, poziomu ciśnienia w całym układzie, zaworów w filtrze czy parametrów pompy. Jeśli producent samochodu zaleca stosowanie oleju 5W-40, to właśnie taki należy wybrać. Zbyt niska lepkość może doprowadzić do spadku ciśnienia oleju, natomiast zbyt wysoka sprawi, że po rozruchu silnik zostanie nasmarowany z opóźnieniem.
Wyjątkiem są tutaj pojazdy stuningowane ? w ich przypadku konieczny może się okazać lubrykant o podwyższonej lepkości (np. Liqui Moly Race Tech GT1 10W-60), gwarantującej większą odporność na zerwanie filmu olejowego. Warto przedyskutować tę kwestię z mechanikiem, który dokonywał przeróbek.
Jakość ma znaczenie
Ochrona silnika samochodu sportowego, uzyskującego imponujące osiągi i poddanego silnym obciążeniom termicznym, to spore wyzwanie. Pierwszy lepszy olej silnikowy z supermarketu z pewnością mu nie podoła. Z prostego powodu ? substancje wykorzystywane do produkcji takich środków nie są zbyt wysokiej jakości. W tak mocno obciążonych jednostkach, jak samochody sportowe, należy stosować wyłącznie produkty sprawdzonych marek, na przykład Liqui Moly, Castrol czy Elf. Tylko one zachowają swoje właściwości w bardzo wysokich temperaturach i zapewnią silnikowi należytą ochronę.
Oleje silnikowe najlepszych marek, również te o nietypowych parametrach jak 10W-60, dostarcza nocar.pl. Sprawdź i zapewnij swojemu samochodowi najlepsze możliwe warunki pracy. Zaręczamy, że warto!
Źródło zdjęć: nocar.pl, unsplash.com, shutterstock.com