Na naszych drogach przybywa pojazdów, dzięki którym możemy przemieszczać się sprawniej, szybciej, a przede wszystkim ekonomiczniej. Jednym z tego typu pojazdów to skutery, które są idealnym rozwiązaniem problemu wszechobecnych ulicznych korków oraz doskonałą alternatywą dla samochodów, jakie są coraz droższe w eksploatacji. Skuter ma niewielkie rozmiary, charakteryzuje się małym spalaniem paliwa, stąd też doskonale sprawdza się jako środek transportu i komunikacji w wielkomiejskiej „dżungli”, szczególnie w godzinach szczytu.
Użytkowanie skutera, podobnie jak i innych pojazdów drogowych, wiąże się koniecznością dbania o ich stan techniczny. Jednym z podstawowych elementów odpowiedzialnych za komfort, a także bezpieczeństwo jazdy – są koła do skuterów i składające się na nie opony oraz dętki. Opony skutera podlegają takim samym prawom fizyki, jak samochodowe i są jedynymi częściami, które mają styczność z podłożem w trakcie jazdy. Należy więc sukcesywnie kontrolować ich stan, sprawdzać wartość ciśnienia w kołach, a także nie bagatelizować potrzeby ich okresowej wymiany. Właściwy stan techniczny kół jest kluczowym elementem bezpieczeństwa – zarówno dla samego użytkownika skutera, jak też pozostałych uczestników ruchu drogowego.
Spis treści
Warunki i etapy demontażu opon
W przypadku nieskomplikowanych czynności serwisowych, związanych z koniecznością zdemontowania koła, można pokusić się o ich wykonanie we własnym zakresie. Odpowiednia wiedza oraz wprawa, komplet niezbędnych narzędzi i warunki, często bywają okazją do zaoszczędzenia pieniędzy przy wymianie kół w skuterze. Cała procedura demontażu, powinna rozpocząć się od skompletowania niezbędnego wyposażenia, mianowicie: klucza do wykręcenia rdzenia zaworu, ręcznej montażownicy, trzech ochronnych felg, łyżki do ściągania opony z koła oraz mydła. W pierwszej kolejności należy oczywiście spuścić z opony powietrze, w czym pomocny jest wspomniany klucz do wyjęcia wentylnicy. Przy wykorzystaniu montażownicy bądź imadła o szerokim rozstawie szczęk, trzeba poodczepiać oponę z obu stron felgi, którą warto potem przesmarować mydłem albo tłuszczem, co ułatwi ostateczny demontaż. Po zainstalowaniu felg ochronnych, przy pomocą łyżek konieczne jest oswobodzenie opony z felgi z obu stron. Jak widać, już sam demontaż nie jest sprawą prostą i oprócz odpowiednich narzędzi, wymaga też sporej zręczności oraz doświadczenia.
Fachowy serwis ogumienia kosztuje
Większość profesjonalnych serwisów ogumienia, świadczy swoje usługi w oparciu o tzw. cennik wariantowy, który zawiera ofertę kompleksowej wymiany kół, ale również niższej ceny, uwzględniającej dostarczenie przez użytkownika skutera zdemontowanego we własnym zakresie koła. Ze względu na bardziej skomplikowaną procedurę wymiany kół w skuterze i towarzyszącą tej czynności specyfikę, koszty serwisowe dotyczące ogumienia są wyższe, niż w przypadku opon samochodowych. Nieco więcej zapłaci się także za serwis koła tylnego, aniżeli przedniego. Standardowa cena wymiany opony przedniej zamontowanej na skuterze, wraz z wyważeniem, wynosi około 50 złotych. Koszt tej samej usługi w przypadku tylnego koła, waha się natomiast w przedziale 60-65 złotych. W sytuacji, kiedy do warsztatu serwisowego przyniesie się zdemontowane wcześniej koło, cena za przedmiotowe usługi wymiany opony i wyważenia, spadnie o około 10-15 złotych.
Co jeszcze warto wiedzieć o oponach do skutera?
Przy wyborze opon do skutera, nie zaleca się aż tak dużego wachlarza opcji w zakresie profilu albo szerokości, jak ma to miejsce w przypadku gum samochodowych. Rekomenduje się zalecenia i parametry określone przez producenta maszyny. Opony dedykowane dla motocykli i skuterów, posiadają oznaczenie „DOT”, za którym umieszczona jest sekwencja 4 cyfr. Dwie ostatnie oznaczają rok produkcji, a pierwsze – numer tygodnia danego roku. Wśród innych oznaczeń na oponach do skutera, można dostrzec też m. in. litery TT (TubeType – opona dętkowa) lub TL (TubeLess – bezdętkowa), jak również indeksy prędkości, nośności oraz informacji o profilu czy średnicy felgi. Najczęściej spotykane i najpopularniejsze rozmiary felg do skuterów, to 10 i 12 cali.