Jeśli przekręcając kluczyki w stacyjce nasz samochód nie odpala, przyczyny tego stanu mogą być różne: od usterki układu ładowania aż po tzw. samowyładowanie się, w wyniku którego naładowany akumulator z upływem czasu samoistnie traci nagromadzoną energię. Nie zawsze jednak oznacza to, że musimy wymienić akumulator, czasem wystarczy jego doładowanie. Najlepiej to zrobić za pomocą PROSTOWNIKA.
PAMIĘTAJ: W trakcie ładowania przestrzegaj podstawowych zasad bezpieczeństwa:
- Nie zbliżaj się do ognia, ponieważ podczas ładowania akumulatora wytwarza się wodór – gaz, który w połączeniu z ogniem może spowodować pożar
- Uważaj, aby nie rozlać elektrolitu, który jest silnie żrącym roztworem.
- Zadbaj o to, aby przypadkiem nie zetknęły się ze sobą dwa bieguny akumulatora, gdyż może to do doprowadzić do jego uszkodzenia.
- Przed podłączeniem upewnij się, że zaciski akumulatora są czyste, jeśli zaśniedziały wyczyść je za pomocą drucianej szczotki lub papieru ściernego.
Jak podłączyć akumulator do prostownika?
- Połącz zacisk prostownika oznaczony (+) [czerwony kabel ] z zaciskiem (+) akumulatora, a następnie zacisk prostownika oznaczony (-) [czarny lub niebieski kabel] z zaciskiem (-) akumulatora.
- Ustaw na prostowniku odpowiednią wartość prądu odpowiadającą 10% pojemności ładowanego akumulatora. I tak w przypadku akumulatora o pojemności 50 Ah należy go ładować prądem o natężeniu do 5 A. Tylko automatyczne prostowniki same dopasowują odpowiednie parametry ( i same się też po skończonej pracy wyłączają).
- Włącz prostownik do gniazdka elektrycznego. (Nie używaj do tego celu przedłużacza).
- Jeśli masz możliwość poluzuj cele akumulatora (uchwyty na klemy) . Tylko nowsze modele akumulatorów nie wymagają ich odkręcania, gdyż posiadają specjalny system odpowietrzania. Dowiesz się tego w instrukcji obsługi akumulatora. Jest to bardzo ważne, ponieważ zbierający się podczas ładowania gaz może rozsadzić obudowę.
- Dlatego od czasu do czasu skontroluj poziom gazowania. Jeśli gwałtownie wzrośnie – wyłącz prostownik.
- Sprawdź stopień naładowania akumulatora (zmierz wartość napięcia na zaciskach i/lub gęstość elektrolitu). Jeśli nie masz czym zmierzyć poziomu napięcia akumulatora lub gęstości elektrolitu, spróbuj godzinę po wyłączeniu prostownika, włączyć go ponownie. Jeśli zaobserwujesz intensywne gazowanie, wyłącz prostownik i powtórz próbę po godzinie. Jeśli proces gazowania dalej przebiega intensywnie, możesz uznać akumulator za naładowany.
- Jeśli w ciągu trzech godzin wartość pomiarów jest stała, oznacza to, że akumulator został naładowany. Jeśli nie – podłącz ponownie prostownik i ładuj dalej, aż uzyskasz stałe parametry.
- Odłącz prostownik i sprawdź poziom elektrolitu we wszystkich celach. Powinien on się zawierać się pomiędzy przedziałem min i max na podziałce z boku akumulatora. Jeśli nie ma podziałki sprawdź czy elektrolit przykrywa górne powierzchnie płyt, najlepiej ok. 5 – 10 mm nad nimi. Jeśli nie, dolej wodę destylowaną do odpowiedniego poziomu.
- Na koniec przykręć cele akumulatora – jeśli je odkręcałeś (patrz pkt. 4)
Jak długo ładować akumulator?
Ładowanie akumulatora prostownikiem powinno trwać od 10 do nawet 24 godzin i najlepiej, gdyby odbywało się to w dobrze wentylowanym pomieszczeniu.
Akumulatora nie wolno przeładować, gdyż w ten sposób skróci się jego żywotność.
Zatem najlepsze dla akumulatora jest powolne ładowanie sprawnym prostownikiem.