XXI wiek, jak powszechnie wiadomo, to czas olbrzymich możliwości także w branży motoryzacyjnej. Zakup upragnionego auta to dopiero początek przygody. Każdy świadomy właściciel zdaje sobie sprawę z tego jak ważne jest utrzymanie wartości pojazdu. Wedle statystyk jednym z najważniejszych kryteriów podejmowania decyzji o zakupie w przypadku aut używanych jest właśnie stan lakieru. Jak skutecznie zabezpieczyć auto przed codziennym użytkowaniem? Jaka ochrona jest najbardziej skuteczna? Czy istnieje uniwersalne rozwiązanie, które sprawdzi się na przełomie lat?
Folia czy zaawansowana kosmetyka samochodowa?
Wszystko zależy od konkretnych preferencji, wymagań i oczekiwań danego użytkownika. Folia ochronna (o grubości ponad 200 mikronów) będzie dobrym rozwiązaniem dla ludzi wymagających pełnej ochrony nawet w przypadku ekstremalnego użytkowania pojazdu. Spełni swoją rolę podczas off-road’owych wypraw, a także podczas codziennej eksploatacji na parkingach i w trudnych zimowych warunkach skutecznie chroniąc oklejoną powierzchnię. W tym przypadku jednak istnieje ograniczenie polegające na konieczności zabezpieczenia wybranych (najbardziej newralgicznych miejsc) najczęściej pozbawionych głębokich przetłoczeń. Do takie zestawu na ogół wlicza się zderzak przedni, maskę, lusterka, progi oraz przednią część dachu – za każdym razem jednak taka usługa wymaga indywidualnej konsultacji z uwagi na różnorodność gamy modelowej producentów aut. Kolejną propozycją może być oklejenie całkowite pojazdu (zmiana koloru auta) za pomocą folii o określonym kolorze (tutaj paleta kolorystyczna jest znacznie bogatsza niż gama kolorów producentów aut więc naprawdę jest w czym wybierać – od kolorów matowych, perłowych, półmatowych po metaliczne, a skończywszy na materiałach emitujących hartowaną stal, aluminium, karbon lub włókno węglowe). Oprócz funkcji estetycznej taki materiał spełnia także funkcję ochronną. Należy nadmienić, że w przypadku zmiany koloru auta – każdy z elementów nadwozia jest osobno oklejony warstwą folii o grubości zbliżonej do 80 mikronów. W tym przypadku cała karoseria jest chroniona. Czy alternatywą dla zaproponowanych rozwiązań mogą być zaawansowane kosmetyki samochodowe renomowanych producentów (najczęściej rozwiązania typu: powłoka ceramiczna (szklana) lub kwarcowa czy teflonowa)? Odpowiedź jest prosta – nie stanowią one propozycji wymiennej z uwagi na zupełnie inne przeznaczenie oraz działanie. Takie rozwiązania są znacznie mniej trwałe. Folia nie znika z karoserii auta nawet po wielu latach eksploatacji. Wymienione powłoki to rozwiązanie bardziej estetyczne niż ochronne. Zostają często wybierane przez osoby ceniące sobie jakość estetyczną oraz głębokie nasycenie lakieru. Porównywalna z foliami grubość tego typu kosmetyków to przeciętna wartość około 8-10 mikronów. Ich parametr techniczny wcale nie stawia ich niżej jak folie gdyż ich przeznaczenie jest z goła inne z samego założenia. Tego typu rozwiązania są stosowane przez entuzjastów estetyki, ochrona schodzi w tym przypadku na dalszy plan. Warto zaznaczyć, że jedno rozwiązanie nie wyklucza zastosowania drugiego. Coraz częstszą praktyką jest podwójne (np. folia czarna matowa oraz powłoka ceramiczna zaaplikowana na oklejony samochód) albo nawet potrójne zabezpieczenie lakieru (folia w kolorze krwistej czerwieni + folia ochronna na najbardziej newralgiczne miejsca aplikowana bezpośrednio na folię kolorową + na cały ten zestaw kompleksowa powłoka ceramiczna).
Podsumowując zaproponowane wyżej najskuteczniejsze możliwości ochrony lakieru można ze sobą łączyć lub używać je zamiennie w zależności od konkretnych oczekiwań lub przeznaczenia pojazdu podlegającego zabezpieczeniu.
Czy zastanowiliście się już jakie rozwiązanie sprawdzi się w Waszym przypadku? Skonsultujcie się z naszymi ekspertami na http://multicovering.com, a w oparciu o wnikliwy wywiad z pewnością zaproponujemy satysfakcjonujące rozwiązanie.