Seat, Volkswagen, Škoda, Audi – to marki samochodów produkowanych w różnych krajach. Łączy je jednak bardzo dużo – przede wszystkim koncern Volkswagena. Wiele osób twierdzi, że Seat Leon jest bratem bliźniakiem Golfa. Niektórzy posuwają się nawet o krok dalej, mówiąc, że może być jego doskonałą alternatywą. Czy tak jest naprawdę? Warto sprawdzić.
Seat Leon w trzech odsłonach
Seat Leon jest osobowym samochodem, który należy do klasy kompaktów. Produkuje go koncern Volkswagen AG pod marką Seat od 1999 roku. Auto ma taką samą płytę podłogową jak Audi A3, Škoda Octavia i Volkswagen Golf. Od 1999 roku powstało już kilka wersji tego pojazdu.
Seat Leon I został stworzony jako sportowa wersja hatchback znanego sedana Seata Toledo i został zbudowany na bazie Volkswagena Golfa IV. Jak pokazała historia – był najlepiej sprzedającym się modelem Seata i dość szybko stał się alternatywą dla Golfa. Po pierwsze był tańszy i silniej usportowiony. Stylistyka Seata Leona I była bardziej agresywna i podkreślała hiszpański temperament pojazdu. Samochód wyposażono w sztywniejsze zawieszenie, co dało dodatkowe atuty podczas jazdy. Model charakteryzowały także mocniejsze silniki.
Seat Leon II był następcą popularnej „jedynki”. Został zbudowany na płycie podłogowej Volkswagena Golfa V. Miał zdecydowanie ciekawszą stylistykę niż jego poprzednik – ukryte wycieraczki i ładniej wkomponowane klamki w drzwi tylne. Samochód zaprojektował Walter de’Silva. Minusem Seata Leona II, w porównaniu do Golfa V, była mniejsza gama dostępnych silników. Wszystko bowiem wiązało się ze sportowym image samochodu.
Seat Leon III to kolejna odsłona wersji hatchback, jakim jest model Toledo. Pierwszy raz samochód zaprezentowano w 2012 roku podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego, który odbył się w Paryżu. Auto zbudowano na płycie podłogowej MQB charakterystycznej dla takich modeli wypuszczonych na rynek przez koncern Volkswagena jak: Škoda Octavia III i Volkswagen Golf VII oraz Audi A3. W 2013 roku producent Seata zaproponował wersję kombi bez zmiany oferty silnikowej – model Leon ST. W styczniu 2014 roku świat po raz pierwszy ujrzał Leona w wersji Cupra. I to nie był koniec nowości. Leon Cupra miał także dwie opcje: trzy- lub pięciodrzwiowe nadwozie. W styczniu 2015 roku Seat przedstawił Leona ST w dwóch najmocniejszych odsłonach – Leon ST Cupra 280 osiąga imponującą moc 280 KM, podczas gdy Leon ST Cupra to „tylko” 265 KM.
Golf czy Leon?
Przede wszystkim Seat Leon to samochód dla miłośników sportowych linii i stylizacji. Jest też zwyczajnie tańszy i mniej kosztowny w utrzymaniu. Golf to natomiast niemiecka klasyka i tradycja niezmienna od lat. Wybór należy tylko do Ciebie. Jeżeli chcesz wypróbować możliwości nowego Leona możesz umówić się na jazdę próbną na stronie internetowej dealera Seata w Polsce http://www.seat-auto.pl/content/pl/brand/pl/models/leon.html