Zanim wybierzemy się do lekarza sprawdzamy opinie o nim wśród znajomych lub w internecie. Dowiadujemy się o jego specjalizacji, doświadczeniu i cenach wizyty. Nikt nie wybrałby się do lekarza, który przyjmuje w słabo oświetlonej piwnicy z wyposażeniem z epoki doktora Judyma. Nie inaczej jest w przypadku mechanika aut terenowych. Na co zatem zwracać szczególną uwagę, gdy wybieramy warsztat samochodowy 4×4?
Przede wszystkim zwracajmy uwagę czy serwis, do którego chcemy się udać, specjalizuje się w pojazdach terenowych. Problemy użytkowników osobówek nie są takie same, z jakimi z jakimi borykają się miłośnicy off-roadu. Wynika to nie tylko z innej konstrukcji pojazdów, innych części i akcesoriów, ale także ze sposobu eksploatacji. Kierowcy terenówek częściej skarżą się na układ zawieszenia, hamulcowy czy skrzynie biegów niż użytkownicy miejskich tras. Wiadomo, że jeśli mechanik cały czas „dłubie” w samochodach 4×4, to łatwiej będzie mu zdiagnozować problem, nie mówiąc już o samej naprawie. Oczywiście typowy mechanik prędzej czy później rozwiąże nasz problem, ale zajmie mu to więcej czasu i prawdopodobnie będzie nas to drożej kosztować.
Znaleźliśmy warsztat 4×4, czy to gwarantuje pewność dobrze wykonanej naprawy? Chciałoby się odpowiedzieć twierdząco, ale nie zawsze tak jest i wcale nie wynika to z braku profesjonalizmu serwisantów. Niektórzy mechanicy specjalizują się w konkretnej marce. Nawet doskonały laryngolog nie wyleczy nas z wad postawy. Jedni naprawiają Jeepy inni Land Rovery, a jeszcze inni prowadzą montaż akcesoriów. Najlepiej sprawdzić to na stronie warsztatu lub skontaktować się z mechanikiem – po co tracić czas i benzynę na jeżdżenie od bramy do bramy.
Zwróćmy uwagę na to, co oferuje warsztat 4×4. Jeśli chcemy dokonać przeglądu auta przed zakupem, dowiedzmy się, gdzie można to zrobić najtaniej – niektórzy mechanicy oferują taka usługę zupełnie za darmo. Większe zaufanie budzi warsztat, który w ofercie wymienia naprawę oprócz układów elektrycznych, wydechowych itd. również charakterystyczne dla off-roadu elementy wyposażenia: reduktory, zawieszenie terenowe, serwis wyciągarek etc. Niektóre warsztaty oferują również możliwość przechowania wymienianych opon terenowych.
Inna sprawa to montaż dodatkowego wyposażenia. W takim wypadku nie musimy umawiać się z mechanikiem, lecz wystarczy udać się do serwisu 4×4. Dlaczego? Chodzi po prostu o czas. Warsztat może być zapchany nagłymi przypadkami, awariami, które są poważniejsze od naszej chęci podrasowania samochodu. W serwisie, który zajmuje się montażem mamy pewność, iż nasze cacko zostanie potraktowane z należytą mu atencją. Oprócz tego takie serwisy prowadzą często sprzedaż instalowanych części (lub odwrotnie: sklep terenowy zakłada serwis i w promocyjnej cenie montuje zakupiony sprzęt). To znów zaoszczędzone pieniądze i czas, który mechanik poświęca na sprowadzanie specjalistycznych akcesoriów. Porządny serwis zajmie się naszym pojazdem kompleksowo i przygotuje go na wyprawy po bezdrożach: zamontuje snorkel, wyciągarkę, poszerzy nadkola, zajmie się ramą pojazdu i wieloma innymi sprawami – wszystko według naszych upodobań.
Na koniec pozostaje upewnić się, czy warsztat bądź serwis profesjonalnie zaopiekuje się terenówką. To niestety najtrudniej sprawdzić, dlatego warto zasięgnąć opinii w środowisku offroadowców. Serdecznie zapraszamy również do naszego serwisu i warsztatu 4×4 firmy JANPOL4x4 obsługiwanego przez specjalistów z największa starannością o każde auto.