Nikt raczej nie myśli o zmianie designu fabrycznie nowego samochodu, ale już w przypadku używanego czy starszego takie rozważania mogą się pojawić. Jeśli dodatkowo na karoserii widoczne są ślady korozji, to już nie ma na co czekać i czas zabrać się do pracy. Poznaj zatem 5 kroków do zmiany designu Twojego samochodu.
Spis treści
- 1 Krok pierwszy: Usunięcie wszelkich zanieczyszczeń i odtłuszczenie powierzchni
- 2 Krok drugi: Wypełnienie nierówności i wyrównanie powierzchni papierem ściernym
- 3 Krok trzeci: Nałożenie lakieru podkładowego i przeszlifowanie
- 4 Krok czwarty: Nałożenie właściwej powłoki lakierniczej w kilku warstwach
- 5 Krok piąty: Polerowanie lakieru samochodowego, malowanie felg i elementów deski rozdzielczej
Krok pierwszy: Usunięcie wszelkich zanieczyszczeń i odtłuszczenie powierzchni
Na samym początku pracy trzeba bardzo dokładnie oczyścić samochód. Zatem sprawdzi się dobry szampon samochodowy czy też aktywna piana, a także myjka ciśnieniowa. Do mycia ręcznego można używać rękawic z mikrowłókien. Po umyciu samochód, a dokładnie karoserię należy osuszyć przy użyciu miękkich ręczników z mikrofibry. Nie każdy wie, że nawet przy myciu można popełnić błędy po środek czyszczący należy nakładać od dołu do góry. Z kolei spłukiwanie następuje w odwrotnym kierunku. Wodę należy kierować z odległości przynajmniej 20 cm i pod kątem 45 stopni. Wodę należy usunąć, aby lotne zanieczyszczenia nie przykleiły się do karoserii. Konieczne może być również glinkowanie. Po wszystkich zabiegach powierzchnię karoserii należy odtłuścić. W ofercie znajdziesz mnóstwo odtłuszczaczy w sprayu, tzw. cleanerów.
Krok drugi: Wypełnienie nierówności i wyrównanie powierzchni papierem ściernym
Jeśli widoczne są ubytki i nierówności to należy je wypełnić. Nawet z dziurą można sobie poradzić w końcu do dyspozycji jest szpachla samochodowa, którą po nałożeniu należy zeszlifować papierem ściernym. Odpowiednie przygotowanie i wyrównanie powierzchni karoserii jest niezbędne przed dalszymi pracami lakierniczymi.
Krok trzeci: Nałożenie lakieru podkładowego i przeszlifowanie
Kolejną ważną rolę pełni podkład. Przykrywa on warstwę gruntu antykorozyjnego i szpachlówki. Ponadto jest tzw. międzywarstwą, która zwiększa trwałość po nałożeniu lakieru nawierzchniowego. Podkład składa się z żywic akrylowych i pigmentów. Podkład można nanosić metodą ?mokre na mokre? i wtedy lakier nawierzchniowy nakłada się, gdy podkład jeszcze całkowicie nie wyschnął. Jednak łatwiejsze, ale i dające zawsze dobre efekty jest nakładanie laieru nawierzchniowego dopiero po całkowitym wyschnięciu podkładu i jego przeszlifowaniu. Kolejne warstwy podkładu nakłada się przy użyciu pistoletu niskociśnieniowego. Każda schnie od 5 do 10 minut.
Krok czwarty: Nałożenie właściwej powłoki lakierniczej w kilku warstwach
Gdy już praca związana z podkładem jest zakończona można zabrać się za nałożenie właściwej powłoki lakierniczej. Oczywiście zmieniając design pojazdu, gdy cały został pokryty warstwą podkładową, nie musisz kierować się tym, co napisane jest na tabliczce znamionowej i możesz wybrać dowolny kolor lakieru. Tutaj przy nakładaniu kolejnych warstw lakieru musisz pamiętać o zachowywaniu odstępu i czekaniu tyle ile zaleca producent pomiędzy jedną a drugą warstwą. Do tego sprawdzi się farba w sprayu, którą pomalujesz błotniki i zderzaki, lusterka czy też felgi.
Krok piąty: Polerowanie lakieru samochodowego, malowanie felg i elementów deski rozdzielczej
Po lakierowaniu przychodzi pora na polerowanie. Tu możesz zainwestować w polerkę elektryczną z odpowiednim padem polerskim, a także pasty polerskie. Najlepiej sprawdzą się te typu finish. Po polerowaniu lakier można zabezpieczyć dodatkowo warstwą wosku, a innym sposobem jest nałożenie powłoki ceramicznej. Malowanie felg można uzupełnić o zmianę designu deski rozdzielczej. Farba w sprayu sprawdzi się także do prac wewnątrz pojazdu. Można zmienić lub odświeżyć kolor. Plastik może z czasem niszczeć pod wpływem promieniowania UV, a zabezpieczenie czy zmiana designu pozwoli zapobiec jego pękaniu.
Oczywiście przy aplikacji wszelkich środków należy zachować środki ochrony. Niezbędne będą nie tylko rękawiczki, ale również maska z filtrem. Dzięki temu układ oddechowy będzie chroniony przed wnikaniem substancji lotnych. Do tego zestawu należy dobrać jeszcze okulary ochronne. Stary samochód może wyglądać zupełnie inaczej jeśli zadbasz o zmianę jego designu w sposób kompleksowy i stosując wysokiej jakości kosmetyki, lakiery i farby.