Tempomat sterowany radarem – maksymalny poziom bezpieczeństwa

tempomat-sterowany-radarem-maksymalny-poziom-bezpieczenstwa

Coraz większa ilość autostrad i dróg szybkiego ruchu w Polsce sprawia, że kupujący wybierają samochody z aktywnym tempomatem. To element wyposażenia, dzięki któremu podróż będzie prawdziwą przyjemnością.

Przez wiele lat tempomaty trafiały na listę wyposażenia dodatkowego najdroższych samochodów z segmentu premium. Obecnie jednak pojawiają się one coraz częściej jako element wyposażenia aut kompaktowych. Przykładem może być SEAT Leon X-Perience, bardzo nowoczesne, uterenowione kombi z napędem na cztery koła. To wszechstronne auto nadaje się do eksploatowania nie tylko na drogach gorszej jakości. Doskonale sprawdza się także podczas jazdy po trasach i drogach szybkiego ruchu. Najnowsze tempomaty zdają egzamin podczas eksploatacji w miastach, gdyż potrafią utrzymać prędkość do 30 km/h. SEAT Leon X-Perience czeka na klientów w autoryzowanym salonie Promoto w Katowicach.

Aktywny tempomat (ACC) – ułatwia jazdę oraz samodzielnie hamuje

Aktywny tempomat samodzielnie utrzymuje wybraną przez kierowcę prędkość. Dzięki temu kierowca kontroluje jedynie utrzymanie pozycji auta na odpowiednim pasie ruchu, a tempomat dba o resztę. Steruje on pracą silnika oraz automatycznej skrzyni biegów, jeśli takowa jest na wyposażeniu auta. Jeżeli pojazd ma skrzynię manualną, tempomat wyświetla informację o tym, jaki bieg kierowca powinien załączyć w danej chwili.

Tempomaty pierwszej generacji dobrze radziły sobie z utrzymywaniem stałej prędkości, ale nie potrafiły samodzielnie zahamować w przypadku, gdy auta znajdujące się przed samochodem zwalniały, hamowały, albo po prostu jechały wolniej. Wówczas tempomat ostrzegał kierowcę za pomocą sygnału dźwiękowego lub dodatkowo także wizualnego, aby ten zahamował.

Nowoczesny tempomat aktywny, jaki posiada w swoim wyposażeniu Seat Leon X-perience oraz inne pojazdy produkowane przez koncern Volskwagen, może już hamować samodzielnie w przypadku wykrycia zagrożenia. Ważne jest także to, że system działa nie tylko na trasach, ale także w mieście i można dzięki niemu można jeździć także z niewielką prędkością.

Jedną z najważniejszych części nowoczesnego tempomatu są radary zamontowane za atrapą chłodnicy. Jeden z nich skanuje przestrzeń przed samochodem w dwóch pasmach zasięgu – średnim (do 60 metrów) oraz w dalekim (do 200 metrów). Drugi radar, zwany radarem krótkiego zasięgu, skanuje przestrzeń w odległości do 30 metrów od auta. Nowoczesne radary, będące „oczami” aktywnych tempomatów, mogą śledzić nawet trzydzieści obiektów w tym samym czasie. To szczególnie ważne w przypadku jazdy po drogach wielopasmowych. Nowoczesne tempomaty potrafią sobie także radzić na zakrętach dróg wielopasmowych. Niektóre zawiadują innymi systemami, takimi jak asystent pasa ruchu. Warto pamiętać o tym, że tempomat to system wspomagający kierowcę, a nie zastępujący go w pracy. Aby zakończyć działanie systemu, wystarczy naciśnięcie pedału hamulca lub gazu albo naciśnięcie palcem przycisku sterującego tempomatem (umieszcza się je najczęściej na kierownicy auta).

Aktywny tempomat ACC to bardzo przydatny system, który docenią przede wszystkim te osoby, które często jeżdżą w długie trasy. Dzięki możliwości samodzielnego hamowania, urządzenie zdecydowanie zwiększa bezpieczeństwo.