Motocykle są wszędzie – ale nie zawsze widoczne

motocykle-sa-wszedzie

Umieszczane na samochodach naklejki -Patrz w lusterka! Motocykle są wszędzie- mają przypominać kierowcom o tym, jak łatwo nie zauważyć nadjeżdżającego z dużą prędkością jednośladu. Niestety, często do wypadków dochodzi właśnie z powodu zbyt późnego dostrzeżenia motocykla przez kierowcę.

To, że do wypadków z udziałem motocykli najczęściej dochodzi z winy kierowców samochodów, to fakt, który potwierdzają statystyki Komendy Głównej Policji. Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowa zmiana pasa ruchu, niezgodne z przepisami wykonanie manewru skrętu to główne grzechy kierowców, które skutkują obrażeniami motocyklistów.

Pozwól się zobaczyć

W praktyce nie oznacza to jednak, że kierujący jednośladami zawsze robią wszystko, by zapobiegać wypadkom. Ryzykowne prześlizgiwanie się motorów między oczekującymi na przejazd samochodami, czy też gwałtowne przyspieszanie powoduje, że kierowcom samochodów czasem może zabraknąć ułamka sekundy, by zdążyć odpowiednio zareagować. Sprawy nie ułatwia słaba widoczność motocykli. Czarny jeździec na czarnym rumaku jadący ze światłami wyłączonymi, bądź emitującymi słabe światło, jest po prostu trudny do zauważenia.

Dlatego także sami motocykliści powinni dbać o to, aby być maksymalnie widocznymi na drodze. Jeśli kierujący jednośladem będzie miał na sobie kolorowy bądź jasny kask oraz kurtkę w jaskrawym kolorze, pomoże kierowcom zostać odpowiednio wcześniej zauważonym.

Nic jednak nie zastąpi dobrej jakości oświetlenia. Nie zawsze można liczyć, że to montowane fabrycznie będzie najwyższej jakości. Dla producentów motocykli najważniejsze jest, aby żarówki spełniały normy homologacyjne, ale jednocześnie, aby nie podnosiły zbyt mocno kosztów produkcji. Dlatego nie można się spodziewać, że najwyższej klasy żarówki, które znacząco poprawiają jakość widzenia, będą montowane jako wyposażenie standardowe.

Homologacja przede wszystkim

Na co zwrócić uwagę, wybierając nowe oświetlenie dla swojego motocykla?

– W pierwszej kolejności na typ źródła światła, ponieważ ze względu na stosunkowo małą moc instalacji elektrycznej w motocyklu, żarówki mogą się żarzyć, zamiast wytwarzać światło. Częstym błędem jest pomylenie żarówki HS1 z H4. Na pierwszy rzut oka obydwa produkty wyglądają podobnie, jednak napięcie jest inne. Warto się upewnić, jaki typ jest wymagany w danym motocyklu ? mówi Paweł Brenkus ze sklepu internetowego Nocar.pl (nocar.pl) , który specjalizuje się w oświetleniu do samochodów i motocykli.

Druga sprawa to homologacja. Niestety, nie każda żarówka, którą dostaniemy w sklepie, a tym bardziej na portalu aukcyjnym, będzie równie dobra.

– Szczegółowe informacje na temat jakości i standardów świecenia można znaleźć w normach homologacyjnych ECE R37 ? mówi Paweł Brenkus. ? Z pewnością wszystkie produkty, które mają oznaczenie E1, spełniają wymogi. Zakupu warto jednak dokonywać w sprawdzonych źródłach, ponieważ żarówki dobrej klasy są droższe niż standardowe i jeśli produkt jest podejrzanie tani, może to oznaczać, że został podrobiony lub pochodzi z kradzieży.

Więcej światła

Kierowcy coraz częściej poszukują do swoich pojazdów żarówek, którymi będą mogli zastąpić fabryczne oświetlenie. Na szczęście, na rynku stale powiększa się oferta żarówek specjalnie dostosowanych do skuterów i motocykli.

Porównując między sobą poszczególne źródła światła, warto wziąć pod uwagę takie parametry jak jasność światła oraz odporność na wstrząsy, co w przypadku produktów dla motocykli ma szczególnie duże znaczenie. Dlatego najlepiej wybierać produkty uznanych marek.

Na przykład żarówki Philipsa z serii Vision posiadają zoptymalizowany żarnik i wykonane są z wysokiej jakości szkła kwarcowego, co zapewnia odporność na promieniowanie słoneczne. Są one również wyposażone w dodatkowy uchwyt zwiększający odporność na silne wibracje (do 15G), co nie jest bez znaczenia na naszych drogach. Poza tym odpowiednio dobrany skład gazu korzystnie wpływa na wysoką trwałość takiej żarówki.

W zależności od modelu zapewniają one od 30% (Vision Moto) do nawet 100% (X-TremeVision Moto) więcej światła w stosunku do zwykłych żarówek. Wytwarzana przez nie wiązka światła może być o 35 m dłuższa niż przy tradycyjnym oświetleniu, co motocykliście pozwala na objęcie wzrokiem znacznie większego obszaru, umożliwiając wcześniejszą reakcję na nagłą sytuację. Jednocześnie, tak oświetlony motocykl będzie dużo lepiej widoczny, niż gdyby posiadał typowe oświetlenie.

Oczywiście nie tylko Philips produkuje żarówki motocyklowe o dalekim zasięgu. Innym producentem klasy premium jest Osram ? marka ma w swojej ofercie model X-Racer 4200K, dający idealnie białą barwę, a także serię Night Racer (50, 90, 110). Liczba podana za nazwą informuje, o ile więcej światła emituje dana żarówka w stosunku do modelu standardowego ? najlepsza zapewnia więc 110% światła. Jeszcze dalej idzie General Electric. Żarówki Megalight Ultra Moto tej marki zapewniają nawet 120% więcej światła, a dodatkowo firma ma w ofercie jeszcze serię Sportlight.

Białe lub z kolorem

Wymienione żarówki w większości wytwarzają białe światło, choć różnić się będą temperaturą barwy. Jeśli jednak nie mamy pewności, jakie światło daje dany model, zapytajmy o to sprzedawcę. Coraz częściej producenci podają, jaką barwę światła daje żarówka z danej serii. Informacje te można więc uzyskać od razu przy zakupie, a wybór uzależnić od własnych preferencji.

Co ciekawe, niektóre z żarówek, poza białym światłem, wytwarzają dodatkową, barwną poświatę ? zieloną, fioletową, niebieską, żółtą lub pomarańczową. Dla motocyklistów będzie to dodatkową atrakcją, szczególnie jeśli czują się oni przywiązani do barw swojej marki ? na przykład Kawasaki zwyczajowo łączy się z zielenią i nic nie stoi na przeszkodzie, aby w motocyklu tej marki zastosować żarówkę dającą zielony poblask. Czy jednak kolorowe oświetlenie jest bezpieczne?

– Wszystko zależy od tego, czy mówimy o nieatestowanych podróbkach azjatyckich producentów, czy też o wysokiej jakości, homologowanych produktach ? mówi przedstawiciel sklepu Nocar.pl. ? Wybierając żarówki marek General Electric, Osram czy Philips, możemy mieć pewność, że są to produkty, które spełniają wyśrubowane normy.

Odpowiednio dobrane, wysokiej klasy żarówki w niektórych sytuacjach mogą zapobiec stłuczce, wypadkowi, a nawet uratować motocykliście życie. Pamiętajmy jednak, że nie wszystko złoto, co się świeci ? na rynku wiele jest produktów atrakcyjnych wizualnie, ale o słabej jakości. Dlatego szczególnie w przypadku produktów związanych z bezpieczeństwem, sprawą pierwszorzędną powinna być odpowiednia homologacja wsparta autorytetem renomowanego producenta i specjalistycznego sprzedawcy.