Łańcuchy na koła – potrzebne, czy nie?

lancuchy
Wielu kierowców poprzestaje na wiedzy zdobytej na kursach na prawo jazdy – dotyczy ona tylko prowadzenia samochodu po miejskich drogach w dość dobrych warunkach atmosferycznych.

Niestety późniejsza rzeczywistość jest zgoła odmienna i samochodem przyjdzie nam jeździć również poza miastem, w nocy, po śniegu i w górach. Dzisiaj zajmijmy się łańcuchami śniegowymi – czy są one potrzebne, w jakich warunkach i jak wreszcie dobierać łańcuchy śniegowe do naszego pojazdu?

Obowiązek w Polsce?
W Polsce łańcuchy śniegowe obowiązkowe są jedynie tam, gdzie odpowiednie znaki informują o konieczności ich zastosowania – są to jednak jedynie obszary górskie i podgórskie związane z podjazdami oraz zjazdami, na których najłatwiej stracić przyczepność. Ich brak może wiązać się nie tylko z niemożnością pokonania danego odcinka drogi, ale również z konsekwencjami natury prawnej – mandatem. Nie oznacza to jednak, że mieszkając w obszarze nizinnym możemy pominąć temat łańcuchów śniegowych. Wbrew pozorom łańcuchy przydają się wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z zaśnieżonymi i oblodzonymi drogami i wszędzie tam możemy je z powodzeniem zastosować (pamiętajmy jednak, aby nie używać ich na czarnym asfalcie, bo to wiąże się ze znacznie szybszym zużyciem łańcuchów, uszkodzeniem drogi i… kolejnym mandatem).

***

REKLAMA: Zamów łańcuchy śniegowe do Twojego auta

***

Parametry łańcuchów?
Na rynku znajdziemy szeroką ofertę łańcuchów śniegowych, które różnią się nie tylko stopem zastosowanego metalu, ale również technologią wykonania i rozmiarem. A co powinno nas szczególnie interesować  przy zakupie? Przede wszystkim rozmiar łańcucha – ze względu na różnorodna wielkość felg i opon stosowanych we współczesnych samochodach, niemożliwe jest stworzenie łańcuchów uniwersalnych. Każdy łańcuch, aby właściwie trzymał się koła, musi być idealnie dopasowany wielkością – informacje o wielkości naszych kół i możliwości stosowania łańcuchów powinniśmy znaleźć w instrukcji obsługi samochodu, bądź na bocznej części opony. Warto jednak pamiętać, że w przypadku jakichkolwiek zmian dotyczących naszych kół czy zawieszenia (np. obniżenie samochodu), może to mieć wpływ na możliwość stosowania łańcuchów – nie mogą obcierać o elementy zawieszenia, przewody hamulcowe, czy karoserię!

Stop metalu, a cena?
Kolejną rzeczą, na którą powinniśmy zwrócić uwagę to stop metalu, z którego wykonany jest łańcuch śniegowy, a tym samym niejako cena końcowa całego produktu. To wszystko przekłada się nie tylko na trwałość łańcuchów, ale również łatwość ich stosowania. Z tego też względu warto zainwestować jedynie w markowe łańcuchy, których jakość wykonania i zastosowane materiały są potwierdzone znakami jakości oraz certyfikatami – w ten sposób dostaniemy gwarancję tego, że nie zawiodą nas w najbardziej potrzebnej chwili! W Internecie możemy znaleźć wiele informacji na temat chińskich łańcuchów, które cieszą się popularnością ze względu na niską cenę zakupu – dość szybko się jednak zużywają i ulegają zniszczeniu. W wielu europejskich krajach jest nawet wymóg stosowania jedynie certyfikowanych produktów, a chińskie i tanie łańcuchy kwalifikowane są jako „brak łańcuchów i odpowiedniego wyposażenia samochodu”.
Wybór i decyzja należy jednak do nas samych!