KRÓTKA INSTRUKCJA: Jak podłączyć akumulator do prostownika?

akumulator

Jeśli przekręcając kluczyki w stacyjce nasz samochód nie odpala, przyczyny tego stanu mogą być różne: od usterki układu ładowania aż po tzw. samowyładowanie się, w wyniku którego naładowany akumulator z upływem czasu samoistnie traci nagromadzoną energię. Nie zawsze jednak oznacza to, że musimy wymienić akumulator, czasem wystarczy jego doładowanie. Najlepiej to zrobić za pomocą PROSTOWNIKA.

PAMIĘTAJ: W trakcie ładowania przestrzegaj podstawowych zasad bezpieczeństwa:

  1. Nie zbliżaj się do ognia, ponieważ podczas ładowania akumulatora wytwarza się wodór – gaz, który w połączeniu z ogniem może spowodować pożar
  2. Uważaj, aby nie rozlać elektrolitu, który jest silnie żrącym roztworem.
  3. Zadbaj o to, aby przypadkiem nie zetknęły się ze sobą dwa bieguny akumulatora, gdyż może to do doprowadzić do jego uszkodzenia.
  4. Przed podłączeniem upewnij się, że zaciski akumulatora są czyste, jeśli ześniedziały wyczyść je za pomocą drucianej szczotki lub papieru ściernego.

 

Jak podłączyć akumulator do prostownika?

  1. Połącz zacisk prostownika oznaczony (+) [czerwony kabel ] z zaciskiem (+) akumulatora, a następnie zacisk prostownika oznaczony (-) [czarny lub niebieski kabel] z zaciskiem (-) akumulatora.
  2. Ustaw na prostowniku odpowiednią wartość prądu odpowiadającą 10% pojemności ładowanego akumulatora. I tak w przypadku akumulatora o pojemności 50 Ah należy go ładować prądem o natężeniu do 5 A. Tylko automatyczne prostowniki same dopasowują odpowiednie parametry ( i same się też po skończonej pracy wyłączają).
  3. Włącz prostownik do gniazdka elektrycznego. (Nie używaj do tego celu przedłużacza).
  4. Jeśli masz możliwość poluzuj cele akumulatora (uchwyty na klemy) . Tylko nowsze modele akumulatorów nie wymagają ich odkręcania, gdyż posiadają specjalny system odpowietrzania. Dowiesz się tego w instrukcji obsługi akumulatora. Jest to bardzo ważne, ponieważ zbierający się podczas ładowania gaz może rozsadzić obudowę.
  5. Dlatego od czasu do czasu skontroluj poziom gazowania. Jeśli gwałtownie wzrośnie – wyłącz prostownik.
  6. Sprawdź stopień naładowania akumulatora (zmierz wartość napięcia na zaciskach i/lub gęstość elektrolitu). Jeśli nie masz czym zmierzyć poziomu napięcia akumulatora lub gęstości elektrolitu, spróbuj godzinę po wyłączeniu prostownika, włączyć go ponownie. Jeśli zaobserwujesz intensywne gazowanie, wyłącz prostownik i powtórz próbę po godzinie. Jeśli proces gazowania dalej przebiega intensywnie, możesz uznać akumulator za naładowany.
  7. Jeśli w ciągu trzech godzin wartość pomiarów jest stała, oznacza to, że akumulator został naładowany. Jeśli nie – podłącz ponownie prostownik i ładuj dalej, aż uzyskasz stałe parametry.
  8. Odłącz prostownik i sprawdź poziom elektrolitu we wszystkich celach. Powinien on się zawierać się pomiędzy przedziałem min i max na podziałce z boku akumulatora. Jeśli nie ma podziałki sprawdź czy elektrolit przykrywa górne powierzchnie płyt, najlepiej ok. 5 – 10 mm nad nimi. Jeśli nie, dolej wodę destylowaną do odpowiedniego poziomu.
  9. Na koniec przykręć cele akumulatora – jeśli je odkręcałeś (patrz pkt. 4)

 

Jak długo ładować akumulator?

Ładowanie akumulatora prostownikiem powinno trwać od 10 do 12 godzin i najlepiej, gdyby odbywało się to w dobrze wentylowanym pomieszczeniu.

Akumulatora nie wolno przeładować, gdyż w ten sposób skróci się jego żywotność.

Zatem najlepsze dla akumulatora jest powolne ładowanie sprawnym prostownikiem.

Współpraca:
Moto-Uslugi.com – ogłoszenia motoryzacyjne