Jak działa podpora wału napędowego?

Stanowią o tym, że jazda jest komfortowa, pozbawiona nieprzyjaznych drgań. Podpory wałów napędowych to nieodzowny element układu napędowego, bez którego trudno sprawnie przemieszczać się po drogach. Jak są skonstruowane, w jaki sposób możemy je uszkodzić i gdzie szukać certyfikowanych zamienników?

Podpory są w tym układzie napędowym elementami, które wpływają na inżynierię całej konstrukcji wałów. Krótko mówiąc – te ostatnie nie mogą działać poprawnie bez podpory. Stają się wówczas nieelastyczne i wydłużone.

Dzięki działaniu podpór zmniejsza się odczuwalne drgania, które w skomplikowanej maszynerii pojazdu przenoszą się na inne jego części. Sprawnie działające przełożą się na oczekiwany przez kierowców komfort jazdy.

Konstrukcje redukujące drgania tworzą łożyska, obudowany korpus (metal lub plastik), również obejma mocowana do podwozia. Kształt podpory dobiera się w zależności od pojazdu. Istotne są tu parametry, marka pojazdu, kwestia czy podpora służy samochodom osobowym, terenowym, czy ciężarowym.

Zaleca się, by okresowy przegląd i wymianę podpór wykonywać w autoryzowanych stacjach przeglądowych. Same podpory z dokładnym opisem (współczynniki, marka pojazdu, rozmiary łożysk) dostaniemy w autoryzowanych serwisach. Kompletna oferta widnieje, np. w internetowej odsłonie firmy Euro Driveschafts. Aktualną listę podpór wałów napędowych, z istotnymi w sprawie współczynnikami (rozmiar elementu, marka pojazdu, kwestia obejmy i tzw. ramion) znajdziemy w zakładce sklepu: https://www.przeguby.pl/kategoria/35/podpory-walow-napedowych/

Kiedy podpora szwankuje lub nie działa?

Niewłaściwe działanie podpory da się usłyszeć poprzez stukania, słyszane najczęściej z okolic podłokietnika. Dają o sobie znać m. in. przy skręcaniu pojazdem, zwłaszcza przy większych prędkościach. Drgań nie można bagatelizować, gdyż szybciej zużywają inne komponenty układu napędowego: krzyżaki, czy łączniki. Podporze wału szkodzi też brawurowa jazda. Przy ostrym ruszaniu i dalszej jeździe ?obrywa? zwłaszcza gumowa część elementu. Nadmierna i długofalowa jazda z uszkodzoną podporą wału napędowego może doprowadzić do zerwania całego wału. W sytuacji drogowej gwarantuje to kolizję, czy wypadek. 

W naprawie podpory nie obędzie się bez specjalistycznej diagnozy. Jej istota polega na odpowiednim wyważeniu konstrukcji całego wału napędowego. Im wcześniej zareagujemy na opisane wyżej symptomy, tym lepiej dla nas, naszego pojazdu, ale i naszych finansów. Na ?stabilizatorze? jazdy nie warto oszczędzać ? wybierajmy profesjonalne stacje naprawcze, które zagwarantują nam naprawę, regenerację i smarowanie wszystkich rodzajów podpór.