Dobra kondycja rynku motoryzacyjnego w Polsce

woman-red-car

Kryzys gospodarczy, który odczuwalny był również w Polsce w latach 2009-2012, wpłynął negatywnie na rynek motoryzacyjny. Fabryki znajdujące się w naszym kraju sprzedawały coraz mniej samochodów. Wydaje się jednak, że trend ten może się odwrócić. W październiku tego roku już 17 miesiąc z rzędu notowano wzrost sprzedaży nowych samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych. Oznacza to dobre prognozy dla rynku motoryzacyjnego w Polsce na kolejne miesiące, kwartały i lata.

Dane z października1

W październiku 2014 roku polskie fabryki motoryzacyjne sprzedały około 33 tys. sztuk nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych, jak podaje serwis Carmarket.com.pl. Dokładnie wolumen sprzedaży wyniósł 33 055 sztuk aut. W porównaniu z październikiem 2013 roku to o 7,5 proc. więcej sprzedanych aut. Wzrost jest jeszcze bardziej spektakularny, jeśli za bazę weźmiemy dane sprzedaży z września bieżącego roku – zwyżka sprzedaży wynosi 20 proc. Widać zdecydowane ożywienie sprzedaży samochodów, co na koniec roku jest zauważalną co roku tendencją. W poprzednich kilku latach notowano podobny trend w sprzedaży aut osobowych i lekkich dostawczych.

Od początku 2014 roku, czyli przez 10 ostatnich miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym sprzedano 310 032 samochodów. Możliwe, że już w listopadzie 2014 roku uda się przekroczyć wynik całościowy z 2013 roku – 331 655 aut.

Popularne marki samochodów

Polacy upodobali sobie w 2014 roku niektóre z marek samochodów, na co wskazują istniejące statystyki rynku motoryzacyjnego. Wśród najbardziej popularnych marek nowych samochodów wymienia się:

  • Skodę – 38108 egzemplarzy sprzedanych od stycznia do października 2014 roku,
  • Volkswagen – 28 743 sprzedanych sztuk,
  • Toyota – 25580 sprzedanych sztuk,
  • Opel – 23079 sprzedanych sztuk,
  • Ford – 23550 sprzedanych sztuk*.

*źródło: autogielda.money.pl

Dużą popularnością cieszą się ponadto samochody marki Renault, Fiat, Kia, Hyundai, Peugeot, Dacia, Citroen. Bezdyskusyjnym liderem zestawienia pozostaje Skoda – czeska marka należąca do grupy Volkswagena. Najczęściej kupowanym modelem Skody na rynku jest Skoda Octavia, a na drugim miejscu plasuje się Skoda Fabia. Popularne są samochody Ford Focus, Volkswagen Golf czy Toyota Auris.

 

Skoda sprzedała w Polsce ponad 38 tys. aut i ma około 14 proc.2 udziału w całym rynku motoryzacyjnym. Zmiana rok do roku w tym względzie wynosi ponad 23 proc. na plusie. Duży udział w rynku w Polsce ma Volkswagen – 9,31 proc., Toyota – 9,11 proc., Opel – 7,94 proc. oraz Ford – 7,40 proc.

W segmencie premium w październiku 2014 roku najlepiej sprzedawały się samochody marki BMW, a w ogólnym zestawieniu firma ta uplasowała się na 14 miejscu. BMW sprzedało przez pierwsze 10 miesięcy roku 6550 aut, co oznacza wzrost o prawie 25 proc. w porównaniu z rokiem 2013. Drugie miejsce w tym samym segmencie zajęła firma Mercedes z 6079 sprzedanymi autami, a trzecie – Audi, ze sprzedażą na poziomie 5507 sztuk. W obu przypadkach wzrost wyniósł około 20 proc. rok do roku.